Mezi deseti obchody a službami, které by lidé ve svém okolí nejraději uvítali, se objevují také rybárna, řeznictví nebo lahůdky. „Zajímavé kupříkladu je, že lidé chtějí rybárnu stejně jako řeznictví," uvedla mluvčí projektu Martina Slavíková.

Projekt banka odstartovala letos v březnu. Podnětem jí také byl průzkum, podle kterého například 41 procent lidí postrádá ve svém městě řemesla, uvítali by také více železářství nebo hobby prodejen. Banka pak vytvořila stránky Hledá se obchod, na nichž je interaktivní mapa České republiky, do níž mohou zapichovat virtuální špendlíky.

„Ty představují jednotlivé typy obchodů a služeb, které by si lidé v konkrétní lokalitě přáli mít. Podněty budou sloužit firmám a živnostníkům jako indicie, zda by měli v daném místě naději na úspěch," řekl při zahájení projektu generální ředitel ČSOB John Hollows.

Specializované prodejny

O těchto tendencích z posledních let, kdy lidé začínají postrádat malé obchůdky, vědí i sami podnikatelé. „Začíná být zřejmé, že spotřebitelé začínají vyhledávat menší, specializované prodejny a že jim chybí osobnější přístup v prodeji. Dalším argumentem je kvalita," potvrdil na základě vlastních průzkumů šéf Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Karel Havlíček.

Vysvětluje to tím, že lidé začínají být přesyceni velkými hypermarkety. Navíc zjišťují, že tam v součtu obvykle utratí více peněz, stráví tam více času a mnohdy nakupují zbytečnosti. Nabízí se tedy otázka, jak to, že obchody, po kterých lidé podle anket tolik touží, nerostou jako houby po dešti. Podnikatelé by měli mít odbyt zajištěný.

„Není snadné se jako malý živnostník uživit. Majitelé malých obchodů jsou obvykle OSVČ, kteří ručí veškerým majetkem a na něž začíná být v posledních letech vyvíjen poměrně velký tlak. I když spotřebitelé začínají menší specializované prodejny opět vyhledávat, jedná se o postupný trend a samozřejmě jich stále drtivá většina nakupuje v hypermarketech," vysvětlil Havlíček.

I kvůli tomu jeho asociace rozjela projekt Malý obchod, který má podpořit obchůdky do 150 metrů čtverečních, zejména v obcích do 500 obyvatel. Trend, kdy lidé budou stále častěji vyhledávat malé specializované prodejny, bude podle šéfa podnikatelské asociace pokračovat.

Prodejní koncepce

Jenomže i sami majitelé budou muset změnit prodejní koncepci. „Bude to více o osobním vztahu, majitel bude muset být v prodejně a starat se o její chod. Nebude to o byznysu a velkém podnikání, ale o živnosti, přesném sortimentu, ztotožnění se s místem prodejny s ohledem na sociologické rozložení místních obyvatel a o vztazích, které si podnikatel v okolí vytvoří. Bude to méně o okázalosti a luxusu, méně o nastrčených prodavačích a prodavačkách bez vztahu k prodejně a zákazníkům a více o osobním nasazení," míní Havlíček.

Podíl malých podnikatelů na českém hospodářství není rozhodně zanedbatelný. Malé a střední firmy zaměstnávají přes 1,7 milionu lidí a v období let 2003 až 2010 vytvářely více než třetinu hrubého domácího produktu. „Jde nepochybně o jeden z motorů české ekonomiky," dodal Hollows.

Obchody či služby, které Češi ve svém okolí nejvíce postrádají

Pořadí Obchod či služba počet hlasů
1. pekařství 2522
2. smíšené zboží 1707
3. restaurace 1605
4. kavárna 1094
5. rybárna 1083
6. řeznictví a uzenářství 1074
7. lahůdky 841
8. oblečení 759
9. fitness centrum a posilovna 736
10. bazén 713

zdroj: hledaseobchod.cz