Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čechy asi čeká kontrola některých aut společnosti Volkswagen

Praha - Ministerstvo dopravy ČR je připraveno svolat ke kontrole majitele aut koncernu Volkswagen včetně domácí Škody, které jsou vybaveny motorem TDI s možností obcházet emisní měření. Výrobce by jim měl bezplatně všechny parametry motoru zkontrolovat a případně opravit. Uvedl to dnes ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) s tím, že zatím neví, kolika aut v Česku se skandál týká. Šéf VW Martin Winterkorn již převzal odpovědnost za skandál a odstoupil dnes z funkce. Koncern Volkswagen, kam Škoda patří, může za obcházení měření emisí dostat v USA pokutu až 18 miliard dolarů.

23.9.2015 9 AKTUALIZOVÁNO 23.9.2015
SDÍLEJ:

Škoda Fabia Combi.Foto: Škoda Auto

„To, že došlo k nějakému druhu ovlivňování měření, je asi nepochybné," uvedl Ťok, který se dnes sešel se zástupci Volkswagenu. Do jaké míry o celé záležitosti zástupci firmy věděli, hodnotit nechtěl. Ministerstvo dopravy podle něj věc prověří ve spolupráci s německými resortními kolegy.

Ťok také řekl, že ministerstvo společně s automobilkou Škoda Auto bude informovat majitele vozů s motory, v nichž může být problém, a bude je zvát na kontroly. Škoda Auto, která v minulosti do některých aut „inkriminované motory" dávala, slíbila, že majitelům aut vyjde vstříc.

Jak by případná svolávací akce probíhala, zatím nechce Škoda ani tuzemský importér vozů koncernu VW komentovat. Podle jejich vyjádření na řešení pracuje technický vývoj Volkswagenu. Podle serveru Auto.cz se nejčastěji mluví o nahrání nového softwaru řídicí jednotky motoru. Jde o takzvané „flashování", tedy proces, který se již léta dělá u aut zcela běžně. Většinou se tak děje na základě stížností zákazníků na různé chyby a anomálie, která auto, častěji po náběhu produkce, při provozu vykazuje.

Skandál vypukl minulý týden v pátek, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používala v posledních zhruba sedmi letech v řídící jednotce software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Ve skutečnosti tak auta vypouštěla mnohem víc škodlivých emisí, než ukazovaly výsledky testů. Celkem se úprava měla týkat 11 milionů aut po celém světě. Skandál začaly vyšetřovat tento týden i některé evropské země.

Nepoužívá koncernové motory TDI

Škoda Auto k celé věci uvedla, že nyní již v Evropě nepoužívá koncernové motory TDI, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí. Montovala je však do svých starších modelů Fabia, Octavia, Superb, Rapid nebo Roomster. Firma neupřesnila, kdy motory o objemu 1,6 a 2,0 litru pod typovým označením EA 189 používala, ani do kolika aut je namontovala. Podle dnešní Mladé fronty Dnes šlo o vozy vyrobené v letech 2009 až 2013. Podle mluvčího Škody Vítka Pelce jsou všechna dotčená vozidla naprosto bezpečná a plně schopná dalšího provozu. „Celá kauza se týká výhradně složení emitovaných výfukových plynů. Je zcela bez diskuze, že přijímáme plnou zodpovědnost na řešení této nesrovnalosti včetně případné zákaznické péče," řekl.

K záležitosti se dnes vyjádřil i ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD), podle něhož by skandál neměl mít na Škodu Auto přímý vliv. Její vozy se neprodávají na americkém trhu a akcie firmy se neobchodují na burze. Akcie Volkswagenu v minulých dnech přitom prudce klesly. Mládek chce, aby se vyjasnilo, co přesně se ve Spojených státech stalo. Domnívá se, že může jít o konkurenční boj na největším světovém trhu s automobily. „Volkswagen by nebyla první firma, které se to stalo," upozornil.

Někteří odborníci již naznačili, že nestandardní hodnoty při měření emisí mohou vykazovat i další značky napříč trhem. Některé se již ale vyjádřily, že jich se problém rozhodně netýká. „Ford Motor Company nikdy žádné speciální programy zkreslující obsah škodlivých emisí ve výfukových plynech při homologačním měření nepoužívala. Mohu tedy české zákazníky Fordu ujistit, že jejich vozů se uvedený problém netýká," uvedl například mluvčí českého Fordu Martin Linhart.

Skandál je zaskočil

Falšování emisních údajů u aut vyráběných koncernem Volkswagen může podle odborníků, které oslovila ČTK, znamenat pro životní prostředí vážný problém. Skandál je zaskočil. „Je to vážný problém. Všechna ta auta mají nezanedbatelné emise škodlivin. Jestli se obvinění prokáže, mohlo to životnímu prostředí výrazně škodit. O tom není nejmenších pochyb," reagoval zástupce ředitele Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy Bedřich Moldan.

Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka ale není stanovování stále přísnějších emisních limitů pro motorová vozidla „od nazelenalého stolu" v Bruselu bez přihlédnutí k technicko-ekonomickým možnostem výrobců v časové řadě ta úplně správná cesta k udržitelnému rozvoji a čistší dopravě v globálním měřítku. Připomněl, že existují mnohem větší znečišťovatelé, například námořní, letečtí i železniční dopravci nebo výrobci elektrické energie. Řešení pro automobilový průmysl vidí v nastavení homologačních měřících cyklů a podmínek měření tak, aby co nejvíce odpovídaly běžnému provozu.

Autor: ČTK

23.9.2015 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:
Jaroslav Hanák
2 9

Andreji, dostaň Česko mezi dvacítku nejlepších, vyzývá Hanák

Zástupci TOP 09 sledují výsledky sněmovních voleb, Miroslav Kalousek. 21. 10. 2017
AKTUALIZUJEME
14 31

Kalousek nebude kandidovat na předsedu TOP 09. Pospíšila ale nedoporučil

AKTUALIZOVÁNO

Autobus prorazil část závory na přejezdu. Projíždějící vlak zabrzdil včas

Sedm dětí jelo v autobuse, který v úterý před osmou hodinou ráno prorazil na železničním přejezdu ve vyškovských Nosálovicích závoru. Především díky rychlé reakci strojvedoucího vlaku, který jel v té chvíli po trati, se nestala tragédie.

Zeman pověří Babiše sestavením vlády 31. října

Prezident Miloš Zeman oficiálně pověří Andreje Babiše sestavením vlády 31. října. Potvrdil to dnes mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček. Nová Sněmovna by se měla poprvé sejít 20. listopadu.   

Okamura: Český rozhlas mě zesměšnil. Zestátním ho, pokud budu ve vládě

Předseda hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) Tomio Okamura svými výroky o zestátnění Českého rozhlasu (ČRo) a České televize (ČT) ohrožuje principy demokracie. Uvedl to dnes generální ředitel ČRo René Zavoral v reakci na pondělní rozhovor šéfa SPD v pořadu Dvacet minut Radiožurnálu. Vedle úvah o zestátnění v něm Okamura kritizoval hospodaření veřejnoprávních médií. 

Tržnici na Zelném trhu opouští prodejci. Kvůli katastrofálním podmínkám

Brněnská městská tržnice funguje naostro teprve od letošního září. Do pondělí ji však kvůli neshodám s provozovatelem opustili už tři prodejci.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT