Čtyřicet pět procent zákazníků je připraveno si za lokální zlatý mok připlatit. Čtyřicet procent je ochotno zaplatit maximálně stejnou cenu jako za piva z velkých pivovarů a pouze pět procent návštěvníků regionu vyžaduje nižší cenu než u zavedených značek. I to je důvodem, proč v současnosti vzniká každý týden jeden nový minipivovar, jak vyplynulo z průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR) a agentury Ipsos.

81 procent účastníků průzkumu je připraveno ochutnat specifické regionální pivo z malého pivovaru. 14 procent návštěvníků českých regionů dokonce malý lokální pivovar nebo hospodu s vlastní značkou piva vyhledává jako zajímavý turistický cíl. Dvě třetiny všech turistů malý pivovar cíleně nevyhledávají, ale narazí-li na něj, rádi pivo ochutnají. Pouze jedno procento tuzemských spotřebitelů pivo z minipivovarů odmítá.

41 procent respondentů baví testování lokálních piv, více jak třetina očekává specifickou a originální chuť a 30 procent návštěvníků chce podporovat lokální podnikatele, kteří pivo produkují. Každý pátý turista si pak pivo propojuje s tradicí vázanou na místní prostředí.

„Skutečnost, že se regionální pivovary stávají turistickým hitem dokazuje i to, že 41 procent dotázaných bylo alespoň jedenkrát na prohlídce malého pivovaru a 9 procent se tak chystá učinit“, říká Tomáš Macků z agentury IPSOS.

Podle rychlé analýzy AMSP ČR existuje v současnosti 370 minipivovarů. Velké pivovary, kterých je 45, však zcela dominují v celkové produkci piva, a to s celkovým podílem 98 procent. Přesto je zájem o investování do minipivovarů mimořádný. Jen za poslední kalendářní rok vznikla padesátka nových malých pivovarů a nic nenasvědčuje tomu, že by boom ustával. Malé pivovary výborně doplňují trh velkých hráčů a nabízejí chuťově rozmanitá piva, často spojená s lokálním příběhem a vazbou na místní region.

Jan Šuráň, prezident Českomoravského svazu minipivovarů zdůrazňuje, že malé pivovary dávají lidem práci a zabraňují vylidňování venkova.

„Minipivovary jsou hitem nejenom ve velkých městech, ale především v malých městečkách a vesnicích. Poslední dobou se začínají propojovat do pivních stezek a přinášejí život do regionů, které by jinak jen těžko hledaly jinou atraktivitu,“ říká Šuráň.

Člen prezidia Českomoravského svazu minipivovarů Radovan Koudelka připomíná, že malé pivovary dávají znovu osobité příběhy, které Češi dlouhá léta znali jen z Hrabalových románů.

„Právě minipivovary se zasloužily o renesanci českého piva a pivovarnictví tím, že znovu nabídly zákazníkovi chuťovou a druhovou rozmanitost a začaly znovu velice trpělivě vychovávat českého a pak i zahraničního konzumenta piva. Vidím budoucnost malých pivovarů velice dobře,“ podotýká Koudelka.

Celková pozitivní čísla rozmachu malého pivovarského podnikání ale nekorespondují s počtem absolventů sladovník a pivovarník. Podle aktuálních údajů AMSP ČR nabízí program sladovník a pivovarník tři školy s kapacitou 45 absolventů ročně, nicméně zájem je menší a každý rok ukončuje školu tohoto zaměření v Česku přibližně 15 studentů.