Zemi původu uvádějí tiskoviny supermarketů jen ve třetině případů. Dvakrát častěji se jí chlubí v případě tuzemských produktů a vína. Vyplývá to z dubnové analýzy společnosti Česká distribuční, která akční letáky obchodních řetězců doručuje.

Vlajka, mapka nebo zkrátka jen název země, z níž produkt pochází, je pro spotřebitele podstatným ukazatelem. „Pro české zákazníky je informace o tom, odkud výrobky pocházejí, stále důležitější. Chtějí si vybrat produkty, kterým důvěřují,“ uvedl ředitel České distribuční Petr Sikora, ředitel České distribuční. Podle něj se prodejci snaží vyjít zákazníkům vstříc a podíl informací o původu alkoholu roste.

Přibližně polovina vín s uvedeným původem pochází z Česka, následuje s 11 procenty z Francie a devíti procenty španělská vína. V případě piva je vlajkou či názvem země označeno 46 procent výrobků, přičemž jde v drtivé většině případů o domácí produkci.

Lihoviny, původ neznámý

„Češi vědí, že pivo je naše, a proto není nutné na to tolik upozorňovat. Jiná situace je u vína, kde má oblast velký vliv na chuť,“ upřesnil Sikora. Na letácích se stále častěji vyskytuje i slovní popis nebo doporučení, s čím víno nejlépe kombinovat.

V případě tvrdého alkoholu ale řetězce už tak otevřené nejsou. „U tvrdého alkoholu uvádějí původ jen v 11 procentech případů,“ doplnil Sikora s tím, že výjimku tvoří méně známé a sváteční nápoje. Ty bývají naopak doplněny i recepty, letáky popisují jejich chuť či příběhy značek, uvádějí způsob výroby a možnosti použití.