Konkurence na trhu povinného ručení se přesunula z cenové roviny jinam. Postupným zlevňováním tohoto pojištění v minulých letech se řada pojišťoven dostala na hranici rentability, a tak si jen těžko mohly dovolit držet cenu tohoto pojištění stále tak nízko. Konkurence se proto nyní odehrává zejména v nejrůznějších doplňkových pojištěních a připojištěních, která jsou nabízena společně s povinným ručením. Buď zdarma, nebo za zvýhodněnou cenu.

A cena povinného ručení? Ta již na tento rok poskočila o deset až 15 procent a v dalších letech se bude s největší pravděpodobností nadále zvyšovat.

Pojišťovnám totiž stoupají náklady spojené s povinným ručením. Nově jsou to kupříkladu tři procenta z pojistného, která pojišťovny od letošního roku odvádějí do Fondu zábrany škod. Prostředky z něj se rozdělují mezi hasiče, záchranáře a další subjekty.

Velkou měrou k rostoucím nákladům přispěje i nový občanský zákoník, který umožňuje poškozeným klientům požadovat výrazně vyšší náhrady u škod na zdraví. Už se jednotlivé případy nebudou posuzovat na základě vyhlášky, ale individuálně. To s sebou přinese výrazně vyšší výplaty bolestného než dosud.

O kolik více, ukáže až letošní rok. Pojišťovny očekávají skokový nárůst průměrné škody na zdraví o více než 20 procent zhruba na úroveň okolo 570 tisíc korun. Vloni tento ukazatel činil asi 460 tisíc korun, předloni 420 tisíc korun. Náklady pojišťoven spojené s povinným ručením tak budou jen narůstat. „Lze tak očekávat, že se tato situace promítne do výše pojistného. Cenová politika je však věcí každé pojišťovny," uvedl Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.

Platit co nejméně

Jelikož ceny povinného ručení budou do budoucna už jen stoupat, měli by motoristé o to více využívat všechny možné cesty, jak platit co nejméně. Vedle nejrůznějších slev určených zejména dobrým řidičům je dobré pamatovat také na segmentace. Tedy vybírat pojišťovnu i podle toho, jak zvýhodňuje určité skupiny klientů (segmenty).

Obecně se dá očekávat, že množství kritérií, podle kterých pojišťovny sazby povinného ručení pro klienty rozlišují, do budoucna jen poroste.

Příkladem je Česká podnikatelská pojišťovna (ČPP), která od počátku tohoto roku zavedla u svého Autopojištění Combi Plus III nové segmentační kritérium. „V rámci segmentace tarifů zohledňujeme nové kritérium výkon motoru. Nové nastavení přináší klientovi spravedlivější přístup při stanovování výše pojistného," uvedla Renata Čapková, mluvčí ČPP.

V současné době se motoristé mohou setkat na trhu s několika parametry, které rozhodují o ceně povinného ručení. Vedle zákonných kritérií (objem motoru a doba, po kterou motorista neboural) se jedná o věk pojistníka, stáří vozidla a region, ve kterém řidič (pojistník) bydlí.

V poslední době je to také výkon motoru vozidla. Je jen na pojišťovnách, které z těchto kritérií pro rozlišování sazeb využívají. Vyplatí se pak vybírat takové pojišťovny, kde je možné se dostat do těch nejvýhodnějších segmentů klientů. Podle dlouhodobých statistik dosahují nejpříznivějších výsledků řidiči starší nebo z menších měst a obcí. A právě tato skupina klientů platí na povinném ručení méně než ostatní.

Poměrně málo je dosud využívaná sleva při sjednání povinného ručení přes internet. Většina pojišťoven přitom v těchto případech nabízí slevu deset až 20 procent. Přesto většina lidí stejně při sjednání pojištění raději zavítá na pobočku pojišťovny. Internetové smlouvy se tak na celkovém odbytu pojišťoven podílejí jen malou měrou.

Slušně a nebourat

Zdražování povinného ručení nepocítí do budoucna všichni se stejnou intenzitou, nýbrž pojišťovny začnou řidiče více rozlišovat. Hlouběji si do peněženek sáhnou motoristé, kteří si s opatrnou jízdou hlavu tolik nelámou. Cenové nůžky mezi dobrými a špatnými řidiči, kteří častěji bourají, se budou stále více rozevírat.

Kdo bude chtít na pojistném ušetřit, bude proto muset jezdit slušně. V opačném případě těžko využije nejrůznějších bonusů, které pojišťovny nabízejí právě motoristům, kteří nebourají.

Větší cenové znevýhodňování bourajících motoristů je trend, který bude trh povinného ručení provázet v dalších letech.

Česká republika se tím bude přibližovat vyspělým evropským zemím, jež jsou na neukázněné motoristy podstatně přísnější.

Patrné je to například u segmentu mladých řidičů, kteří patří do nejrizikovější skupiny motoristů.

PAVEL NEBESKÝ