Vyplývá to z údajů německého autoklubu ADAC. V ČR na začátku listopadu překonala průměrná cena nafty cenu benzinu poprvé po zhruba dvou a půl letech.

Podle odborníků zdražování nafty mimo jiné souvisí s větší poptávkou ze strany kamionové dopravy. Skončila také letní sezona, kdy je na silnicích více aut s benzinovými motory, a roste poptávka po topných olejích. Ceny u čerpacích stanic v ČR pak nejvíce ovlivňuje vývoj cen benzinu a nafty na burze v Rotterdamu a kurz koruny vůči dolaru, tyto faktory se však v minulých týdnech vyvíjely v neprospěch motoristů.

V Česku nyní stojí litr nafty kolem 34,90 koruny. Benzin je v průměru o více než 20 haléřů levnější. V Polsku jsou ceny benzinu a nafty shodné v přepočtu na českou měnu na úrovni 28,64 Kč/l.

V Rakousku tankují řidiči litr benzinu za 35 Kč, nafta je o zhruba 50 haléřů levnější. Také v Německu se cena nafty přiblížila benzinu – litr dieselu zde stojí v přepočtu průměrně 36 korun, zatímco benzin motoristé tankují za 37,46 Kč/l.

Kvůli spotřební dani je dlouhodobě dražší nafta ve Švýcarsku, kde stojí litr téměř 38 korun, benzin je o zhruba dvě koruny levnější. Výrazně dražší benzin než nafta je naproti tomu na Slovensku, kde diesel stojí zhruba 32,80 Kč/l a benzin se prodává za 35,74 Kč/l.

Spotřeba nafty v ČR v minulém roce klesla kvůli zvýšené spotřební dani, která přiměla zejména nákladní dopravce tankovat v jiných zemích. Poslanecká sněmovna tento týden projednávala návrh na snížení spotřební daně na naftu o 2,50 Kč za litr, změna ale neprošla.