"Vyjdeme-li ze statistik vývoje spotřebitelských cen v jednotlivých zemích EU za posledních 6 let, dojdeme k závěru, že v 17 zemích EU ceny osobních automobilů za tuto dobu poklesly. Největší zlevnění zažívaly nové členské země spolu s Irskem, Kyprem a Dánskem," uvedl analytik ČSOB Petr Dufek.

Na Slovensku se ceny nových aut snížily téměř o třetinu

Polsko zažilo zhruba 11% pokles, v Maďarsku bylo kumulované zlevnění o 2 % a v Rakousku o 3 %. Naopak v Německu, které je největším evropským trhem, ceny od roku 2010 vzrostly o 2,5 %, a na dalším důležitém trhu ve Francii stouply o více než 7 %.

Podle Dufka mohly svou roli v rozdílném vývoji sehrát i počáteční rozdíly v cenách aut, které se časem začaly snižovat.

"V první řadě šlo s největší pravděpodobností o reakci na silný propad celého trhu, který se s přestávkami odehrával po roce 2008 až do roku 2013," uvedl. Poptávka klesla o 2,5 milionu vozů, i když produkční kapacity v tomto čase v EU stále narůstaly. Automobilky byly nuceny reagovat na nižší zájem a zároveň i strukturální změnu poptávky nejen inovacemi, ale zejména cenami, dodal.

U zemí mimo eurozónu měl na cenu nových aut vliv i pohyb devizového kurzu

Nelze přitom opominout ani technologický pokrok zlevňující technologie využívané ve vozidlech nebo nahrazování materiálů.

Evropský automobilový trh prochází od roku 2013 oživením. V prvních třech čtvrtletích letošního roku odbyt aut vzrostl o 8 % na 11,24 milionu.

Prodej nových aut v České republice vzrostl od ledna do září meziročně o téměř 21 % na rekordních 171 010 vozů.