Češi mají i přes všudypřítomnou drahotu zájem o nové osobní vozy. Zatímco za celý loňský rok bylo v České republice registrováno „jen“ 192 tisíc nových aut, což byl nejhorší výsledek od roku roku 2014, letos jsou čísla pozitivnější. Za první pololetí v registru přibylo 115,5 tisíce „osobáků". To je skoro o pětinu víc než ve stejném období v roce 2022.

„Odhadujeme, že letošní prodeje aut budou vyšší než v loňském roce. Nicméně o rekordních číslech rozhodně být řeč nemůže. Na prodeje z dob před pandemií se v Česku už nedostaneme,“ řekl Deníku tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný. Pro srovnání: v roce 2017 se v Česku prodalo téměř 272 tisíc nových osobních aut.
Vyšší počty registrací jsou způsobené nejen tím, že automobilky dodávají na trh ve větší míře auta objednaná v minulém roce, ale i přibývajícími novými poptávkami. „Lidé chtějí investovat do aut navzdory ekonomické nejistotě, protože automobily už zkrátka levnější nebudou. Naopak se dá očekávat, že jejich cena dál poroste. Kromě toho některé modely v příštích letech z nabídek automobilek zmizí,“ vysvětlil Pokorný.

Za nové vozy si připlatí zájemci už nyní, a to v řádu desetitisíců korun. Třeba Škoda Auto podle analýzy poradenské společnosti EY zdražila letos v lednu prodejní ceny v průměru o 50 175 korun.
„Znatelné zdražení zaznamenaly hlavně modely Octavia a Kodiaq. U prvního jmenovaného jde zejména o minimální výbavy v naftovém a benzinovém provedení, u druhého došlo k vyřazení nejlevnější výbavy Ambition z nabídky, což se projevilo skokovým zvýšením cen o skoro 300 tisíc korun,“ vysvětlil vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor Petr Knap.
Výroba běží bez problémů
Přesto by se mělo i ve druhém pololetí letošního roku prodejům v porovnání s předchozími léty dařit. Odhady predikují až 220 tisíc nově zaregistrovaných aut za rok 2023.
„Oproti předchozímu roku, kdy se nedostatek výrobních vstupů negativně projevil v dlouhých dodacích lhůtách a obecně omezenější nabídce automobilů, nyní se automobilkám daří situaci zlepšovat. Některé automobilky už hlásí výrobu bez problémů s dostupností vstupů,“ popsal analytik společnosti PricewaterhouseCoopers ČR Daniel Janeček. Do cen automobilů se podle něj přitom bude dál promítat inflace a také investice automobilek do elektromobility.

Vyšší ceny a delší „čekačky“ na nové automobily jsou zřejmě příčinou, proč se řada kupujících začíná poohlížet po ojetinách. „Zánovní auta svými parametry suplují nedostatkové nové vozy. Jsou nejen hned k dispozici, ale vyznačují se i nízkým nájezdem, zárukou od výrobce a cenou až o čtyřicet procent nižší než nové vozy,“ sdělila ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny Aures Holding provozující mezinárodní sítě autocenter Karolína Topolová.
Přesun k ojetinám evidují i další prodejci. „Z dat je zřejmé, že v meziročním srovnání prvního pololetí roku 2022 a 2023 došlo k šestiprocentnímu nárůstu o ojetá auta. Výrazný nárůst v hledání jsme zaznamenali v cenové hladině od 250 tisíc do 400 tisíc korun,“ poznamenal ředitel inzertního auto-moto webu TipCars.com Marek Knieža. Žádaným vozem je Škoda Octavia s rokem výroby 2020 až 2022.