Prodej sekaček sice loni a letos nepříznivě poznamenala hospodářská krize, kvůli které Češi omezili útraty, prodejci ale už příští rok očekávají výrazné zvýšení prodeje této zahradní techniky.

Před rokem 1989 čeští kutilové při údržbě trávníku spoléhali na vlastnoručně vyrobené sekačky, jejichž rotor obvykle poháněl motor z vyřazené pračky. Nabídka moderních sekaček totiž tehdy byla omezená, zahraniční značky byly k dostání v prodejnách Tuzex. Po roce 1989 prodej sekaček díky rozšíření nabídky prudce vzrostl a poptávka zákazníků po zahradní technice neutuchá.

"Za posledních deset let prodej všech strojů na sečení trávy překročil v Mountfieldu už milion kusů," sdělil ČTK mluvčí prodejen se zahradní technikou, nábytkem a bazény Václav Brom. Zatímco v roce 2005 lidé v tomto obchodním řetězci nakoupili 52.000 sekaček, tak v roce 2008 jich Mountfield prodal 101.000. Loni ale prodej sekaček klesl na 88.500 a letos by se měl podle odhadů snížit na 79.000. "V roce 2011 už ale očekáváme enormní prodeje," uvedl Brom.

Investice budou příští rok

Optimismus obchodníci opírají o to, že zahrádkáři nákup sekaček pouze odložili a do nutné modernizace zahradní techniky budou investovat příští rok. "K velké poptávce po tomto druhu zboží jistě přispěje také letošní sezona, která je na růst trávy bohatá. Sekačky proto dostávají velmi zabrat," podotklBrom.

Češi v posledních letech méně nakupují jednoduché elektrické sekačky a dávají přednost benzinovým strojům. "Vysvětlení je prosté. Moderní benzinové sekačky nabízejí vedle komfortnější obsluhy, vlastního pohonu kol a vyššího výkonu i širokou škálu dalších funkcí," upozornil Brom. Moderní sekačky umožňují například více způsobů, jak mohou lidé naložit s posečenou trávou, kterou lze třeba rozmělnit a zapracovat do trávníku.

Prodeji travních sekaček v posledních letech pomohla také stavba satelitních městeček v okolí větších měst. Součástí nových rodinných domů je totiž zahrada, kterou je třeba udržovat. S tím podle Broma souvisí i pokles věku zákazníků, kteří sekačky pořizují. "Zatímco ještě před pěti lety tvořili hlavní nákupní skupinu lidé ve věku od 40 do 55 let, v poslední třech letech zaznamenáváme výrazný trend, kdy se spodní věková hranice našich zákazníků snižuje k hranici 30 let," uvedl Brom.