Například Datart nabízí rozbalené vrácené zboží v aukcích se slevou 15 až 30 procent. „Výše slevy je podle toho, jak lidé v aukci přihazují. Většina výrobků se prodá v aukci velmi dobře. Najdou se však i výrobky, které prodáme hluboce pod cenou," uvedla mluvčí Iva Pavlousková.

„Po Vánocích se množství vrácených kusů zvyšuje, protože lidé vrací nevhodné dárky. O ty je mezi zákazníky velký zájem, protože jde často o atraktivní kousky, které byly před Vánoci zcela vyprodané," dodala Šárka Jakoubková z e-shopu Alza.cz. Obchod nabízí tento sortiment rozdělený do tří kategorií: rozbaleno, zánovní a použité. Zájem o výprodejové zboží ze všech těchto kategorií podle Jakoubkové každoročně narůstá.

Bazar na webu

Kasa.cz nově zřídila na svých internetových stránkách kategorii bazar, kde zákazníci najdou rozcestník na vrácené a zlevněné produkty. „Zákazníci nejčastěji vracejí drobnou elektroniku a oblečení, kde obdarovanému nevyhovuje velikost nebo barva," uvedl produktový manažer Kasa.cz Petr Štursa.

„Vrácené vánoční dárky nabízíme v průměru s dvacetiprocentní ztrátou, jejich opotřebení přitom ve většině případů bývá minimální – často se jedná pouze o chybějící nebo poškozený obal," řekl obchodní ředitel CZC.cz Tomáš Pilský.

Některé velké e-shopy také zřídily na svých výdejních místech místa, kde vrácené zboží nabízejí. Prodejem tohoto sortimentu se zabývají také specializované servery jako Rozbaleno.cz či Rozbalenovrace­no.cz. Na vyhledávači slev Skrz.cz se v kategorii rozbaleno objevuje v průměru 100 nových produktů týdně. „Rekordní počet nabídek i tržeb očekáváme ale právě v lednu, kdy mají e-shopy hodně vrácených vánočních dárků," uvedl ředitel vyhledávače Petr Kováčik.

Obchodníci označují jako „rozbalené" či „používané" výrobky vrácené v zákonné čtrnáctidenní lhůtě. Se slevou také nabízejí výrobky s poškozeným obalem či servisované zboží.

Podle dat výrobce e-shopů NetDirect reklamují nebo vracejí Češi letos po Vánocích nejčastěji oblečení a drobnou elektroniku. V případě oblečení žádají zákazníci nejčastěji výměnu menší velikosti za větší, při reklamování elektroniky požadují pak spíše než výměnu vrácení peněz. „Mezi nejméně reklamované kategorie zboží se řadí knihy. Pokud už Češi vracejí po Vánocích knihy, volí nejčastěji výměnu za jiné pokračování ze stejné několikadílné knižní série," dodal obchodní ředitel společnosti NetDirect Marek Krška.