Síť prodejen Majer - řeznictví a uzenářství, která působí na západě Čech, má oproti roku 2019 prodeje nižší o 17 procent, uvedl majitel Tomáš Majer. „Dokud se ceny vepřových půlek nevrátí alespoň na 55 korun za kilogram, bude situace stále nejistá a růst pomalý,“ řekl. Očekává, že s příchodem grilovací sezony se prodeje zvýší o 15 až 20 procent.

Společnosti Krahulík - Masozávod Krahulčí z holdingu Agrofert v prvním čtvrtletí klesly prodeje masných výrobků o osm procent, uvedla marketingová manažerka Vladimíra Popelářová. „Letošní rok je velmi složitý, v nákupním chování zákazníků se projevují jak zdražení základních potravin, tak i stále vyšší ceny energií a pohonných hmot,“ řekla.

Zelenina v regálech obchodu s potravinami. Ilustrační snímek
Blýská se na lepší zítřky? Některé potraviny už začaly zlevňovat

Zmenšování nákupního košíku sleduje také společnost Maso Uzeniny Písek, uvedla manažerka marketingu Lenka Kvaltýnová.

Podle vedoucího odboru masa řetězce Globus Pavla Holečka se do cen v obchodě částečně promítlo zvýšení výkupních cen jatečných zvířat u zemědělců, což se projevilo mírným ochlazením zájmu o výsekové maso. „Na druhou stranu pozorujeme navýšení odbytu masných výrobků, a to hlavně typických pro toto období,“ doplnil.

Poznamenal, že o Velikonocích má na nákupní chování vliv také počasí, tradičně je zájem například o jehněčí nebo králičí maso.

Velikonoční tradice ustupují

Společnost MP Krásno zaznamenala naopak u masa a masných výrobků meziroční nárůst objemu o tři procenta. Sortiment, který lidé na Velikonoce kupují, se podle ředitelky společnosti Pavlíny Křižanovské mění. „Velikonoční tradice začínají u mladé generace ustupovat a řada lidí to bere už jen jako volné dny. Na prodejích to jde znát převážně vyšším prodejem masa pro vaření a uzenin pro pohoštění,“ uvedla.

Firma Uzeniny Příbram sdělila, že došlo k mírnému zvýšení produkce masa a polotovarů oproti uzeninám a tento trend bude pokračovat. Na Velikonoce typicky roste až dvojnásobně poptávka po jehněčím a telecím mase a podobně roste zájem i o uzené maso, uvedla za společnost Nikola Vlastníková.

Relativně vysoký podíl respondentů si u kadeřníka či u zubaře dopřává péči bez omezení. Ilustrační foto.
Jak Češi reagují na drahotu? Méně topí a šetří na jídle. U kadeřníka cenu neřeší

Mírný nárůst objemu masných výrobků o 1,5 procenta za první tři měsíce letošního roku hlavně v segmentu krájených výrobků jako jsou šunky zaznamenala rodinná firma Váhala z Hustopečí na Bečvou, řekla marketingová ředitelka Barbora Denková.

Nákupčí masa ve společnosti Makro ČR Tereza Srncová uvedla, že dubnu společnost prodá zpravidla dvojnásobek běžného množství čerstvého masa. Zhruba 40 procent prodejů chlazeného masa tvoří vepřové maso, společně s kuřecím masem tvoří až tři čtvrtiny prodejů všech druhů čerstvého masa, dodala.