Na srovnávači cen Heureka.cz tuzemští zákazníci loni napsali 4,5 milionu recenzí e-shopů, z toho bylo 3,5 procenta negativních. „Nejvíce hodnotí zákazníci nákupy již tradičně před Vánoci, nejméně pak během letních měsíců," uvedl ředitel zákaznického centra Heureky Jan Kriegel. Podle údajů Heureky přiznává vliv recenzí na rozhodnutí o nákupu více než 80 procent internetových uživatelů. Na základě recenzí je každý rok vybírán vítěz soutěže ShopRoku.

Z dat srovnávače cen Zboží.cz vyplývá, že zákazníci mnohem častěji recenzují e-shopy než konkrétní produkty. „Poměr pozitivních i negativních recenzí je u e-shopů vyvážený. I největší obchody se potýkají s negativními ohlasy a nejlepší hodnocení se nevyhýbá ani menším, specializovaným obchodům, například e-shopům zaměřeným na domácí mazlíčky," uvedla produktová manažerka Zboží.cz Blanka Kunčarová.

Zákazníci e-shopu Alza.cz loni hodnotili výrobky v téměř půl milionu recenzí. To představuje 40 procentní nárůst oproti roku 2014. „V drtivé většině případů šlo o pozitivní hodnocení. Počet případů, ve kterých zákazníci hodnotili výrobek negativně, se pohybuje do deseti procent. Jedná se především o levnější výrobky, kdy spolehlivost výrobku odpovídala jeho nízké ceně," uvedla mluvčí Šárka Jakoubková.

Význam recenzí

Z nedávného průzkumu Zboží.cz vyplynulo, že recenze nejvíc ovlivňují nákupy v kategoriích elektroniky, telefonů a navigace, domácích spotřebičů a v neposlední řadě i počítačů. Naopak nejmenší důležitost lidé recenzím přisuzují v kategoriích kosmetiky, oblečení a móda či auto moto. I zde se o recenze ale zajímají více než dvě třetiny nakupujících.

Význam recenzí při rozhodování o nákupu podle marketingového ředitele Parfums.cz Radka Ondrášíka roste. „Velmi záleží na typu produktu. U funkčních kosmetických produktů mají takové recenze poměrně zásadní význam, protože tyto produkty řeší problémy spotřebitelů a informace od jiných zákazníků jsou určitě velmi důležité," uvedl Ondrášík.

Procházení uživatelských hodnocení a recenzí je dnes nedílnou součástí nákupního procesu celé řady uživatelů, a to zejména při výběru počítačů a jiné elektroniky. „V praxi to mnohdy vypadá tak, že zákazník přibližně ví, jaký produkt chce, a na základě uživatelských recenzí a hodnocení pak ve zvolené kategorii a cenové hladině hledá nejvhodnější model," uvedl mluvčí e-shopu s elektronikou CZC.cz Martin Rippl.

Recenze ovlivňují nejen zákazníky, ale i obchody. „Jakmile se u některého produktu objeví velmi negativní a opakovaně negativní hodnocení, dále jej nenakupujeme, a zařadíme do nabídky například alternativní zboží, které vykazuje lepší vlastnosti," uvedl mluvčí prodejen Euronics Marek Ingr.