Celkem loni Češi provedli 10,6 miliardy transakcí v zahraničních e-shopech, průměrná hodnota jednoho nákupu dosáhla 1251 korun.

Podle údajů karetní společnosti Visa z loňského podzimu Češi přes internet nakupovali nejvíce zboží ve Velké Británii, Irsku, USA, Německu a Lucembursku. Nákupy v amerických internetových obchodech ale již nejsou kvůli posílení dolaru tak lákavé. Zatímco před rokem dosahoval kurz české měny k dolaru 19,70 korun, dnes se pohybuje kolem 25,70.

Nákup zboží z e-shopů mimo EU se prodraží o clo a daň z přidané hodnoty. Každá zásilka, která do ČR přichází ze zemí mimo Evropskou unii, prochází celním řízením. V něm se rozhodne, zda podléhá celním poplatkům. Zaslané zboží je osvobozeno od cla i DPH do maximální hodnoty 22 eur. U vyšší částky je však třeba doplatit daň z přidané hodnoty a nad 150 eur také vyměřené clo. Nevýhodou on-line nákupu v zahraničí mohou být také komplikovanější reklamace či náklady na doručení. Řada zahraničních internetových obchodů také stále nedoručuje zboží do Česka.

V tuzemských e-shopech čeští zákazníci loni utratili přes 67 miliard korun. Internetový prodej se na celkovém maloobchodním obratu podílí ze sedmi procent.