Transakce přes platební terminál tvoří absolutní většinu ze všech plateb. Průměrný počet transakcí za měsíc je přitom více než 3 miliony a v posledním čtvrtletí nakupující platili zhruba o 5 procent častěji. Loni byla situace podobná, ale Češi utratili měsíčně méně. V průměru provedli měsíčně 2,6 milionu transakcí. 

Kreditní karty. Ilustrační foto.
Která kreditní karta je nejvýhodnější? Srovnejte si nabídky a ušetříte

Češi stále více navštěvují internetové obchody. Potvrzuje to i platební chování klientů mBank. Zatímco v minulém roce nakupovali na e-shopu 3 389 233krát, do listopadu tohoto roku již proběhlo 3 619 015 transakcí. I při nákupech přes internet platí, že nejštědřejší jsou před obdobím adventu.

Zatímco do září Češi nakupovali měsíčně v průměru 322 tisíckrát, vánoční šílenství zvýšilo počet plateb v posledním čtvrtletí v průměru na 394 tisíc měsíčně. S množstvím plateb se také zvýšil jejich objem, a to o 12 procent. Během roku až do září šlo totiž v průměru o částku 256 milionů korun, v říjnu a listopadu už ale Češi utratili v průměru téměř 289 milionů korun měsíčně.

Dominuje  AliExpress

Zatímco loni dominovala mezi nakupujícími domácí Alza, letos je to poprvé čínský e-shop AliExpress. Do listopadu už zde lidé stihli provést 589 043 plateb v celkovém objemu 146 494 135 tisíc korun. Počet plateb je dokonce vyšší než součet úhrad přes platební brány PayPal a GoPay, které slouží k placení na internetu. Průměrná platba však byla jen 248,69 korun, což značí, že se i nadále drží trend, že Češi tu nakupují zejména po malých částkách.

Předseda Ústavního soudu Pavel Rychetský
Ústavní soud EET nezrušil. Část zákona ale škrtl

Co se však týče objemu transakcí, nejvíce peněz, až 28 procent, prošlo právě přes platební brány PayPal a GoPay. Následují stránky s počítači a elektronikou, kam mířilo necelých 11 procent z celkového objemu plateb. Další oblíbenou stránkou byly stránky spojené se zábavou a sázením, kam šlo až 5,5 procenta z celkového objemu plateb.

Z mbank analýzy také vyplývá, že značný objem nákupu směřoval ke koupi elektroniky. Klienti do ní investovali více než 152 milionů korun. Top desítku společností s největším objemem plateb kartou na internetu uzavírá Google, kterému v tomto roce klienti mBank zaplatili více než 35 584 851 tisíc korun.

Ilustrační foto.
Dárky ze zahraničních e-shopů? Kvůli clu a DPH se nákup nemusí vyplatit