Na každého Čecha totiž připadá 1,8 lahve „bublinek“ o objemu 0,75 litru.

Podle statistiky Celní správy ČR prodeje šumivých vín za poslední čtyři roky akcelerují. Mezi roky 2014 až 2017 se celkové prodeje zvýšily o 24 procent. Loni se v Česku prodalo 19,2 milionu lahví sektu (viz graf), čímž se vyrovnal rekord z přelomu roku 1999 a 2000, kdy se v rámci oslavy nového milénia prodalo obdobné množství bublinek.

Na dobré vlně

Letošní rok by měl na loňský úspěch navázat. Zda se tak skutečně stane, bude jasné po svátcích. Vánoce a silvestr jsou hlavní sezonou sektu, kdy se naráz vypije třetina roční produkce. „Sekt je často nazýván „barometrem spotřebitelské nálady“, tedy pokud jsou lidé spokojení a cítí se v bezpečí, jeho spotřeba roste. A naopak, pokud se necítí dobře, sekt si častěji odřeknou,“ popisuje Ondřej Beránek, ředitel skupiny Bohemia Sekt (BS), která „obstarává“ 80 procent domácího trhu s bublinkami (loni 16 milionů lahví sektu).

Ilustrační foto.
Vánoce na sněhu? Ani letos ne. Bude nad nulou, ochladí se až na silvestra

Rostoucí ekonomika se odráží i ve vyšších prodejích. A to nejenom sektu. Daří se i italskému prossecu, například značky Mionetto (mimochodem sesterský podnik zmíněného BS) se loni dovezlo skoro 400 tisíc lahví a stalo se jedničkou na trhu.

Žádná rychlokvaška

Aby se v Česku víno mohlo označovat za „sekt“, platí přísná zákonná pravidla. Sekt musí zrát minimálně půl roku, než jde do prodeje (u prosseca například taková podmínka není).

Královská rodina.
Královská rodina zveřejnila vánoční přání. Princ George balancuje na stromě

Bublinky v sektu musejí vzniknout spontánním kvašením, nesmí se tedy sytit dodáním CO₂. Pokud je víno dosyceno CO₂, označuje se na etiketě jako „perlivé víno“, ale nikoliv sekt.