Lidé budou moci na internetu pořídit vánoční dárek i na Štědrý den jen pár hodin před tím, než usednou ke štědrovečerní večeři, vyplývá z ankety ČTK.

Davy lidí v těchto dnech obléhají například výdejní místo internetového obchodu Alza.cz v Holešovické tržnici v Praze. Společnost kvůli tomu zřídila před budovou provizorní stan, aby lidé nemuseli stát v mrazu. Fronty se tvoří i u kamenných prodejen ostatních internetových obchodníků.

Tomáš Hodboď z internetového srovnávače cen Heureka.cz ČTK sdělil, že internetové obchody, které mají kamennou pobočku, v těchto dnech zaznamenávají větší podíl osobního vyzvednutí na internetu objednaného zboží. „Nakupující se chtějí pokud možno vyhnout přeplněným obchodním domům. Letos mají zároveň kvůli nevyzpytatelnému počasí obavy z pozdního doručení dárku přepravcem,“ podotkl Hodboď.

Největší internetové obchody podle něj přijímají objednávky k osobnímu odběru ještě ve čtvrtek 23. prosince a některé mají pobočky otevřeny i na Štědrý den. Tuto možnost zákazníkům nabízí například společnost Datart. Lidé, kteří si v jejím internetovém obchodě vyberou zboží, jej mohou vyzvednout v některé z 32 kamenných prodejen.

U expresního nákupu máte dárek do hodiny

„Pokud zákazník zvolí možnost Expresní nákup, vybere si jednu z prodejen a na ní pro něj bude zboží do 60 minut připraveno k expresnímu odběru. Snadno tak bude možné online nakupovat třeba ještě pár hodin před štědrovečerní večeří,“ sdělil ČTK mluvčí prodejen Datart David Litvák.

V posledních 14 dnech také roste zájem o dárky formou poukazů či kupónů na nejrůznější pobyty, předplatné, služby či zážitky. „Podle našich statistik je v současné době přibližně 80 procent pobytů koupených jako vánoční dárek a tento podíl se stále zvyšuje, jen minulý týden ve čtvrtek a pátek jsme rozeslali dárkové poukázky v nominální hodnotě přes milion korun,“ uvedl Richard Šipoš z internetového portálu Spa.cz, podle kterého tento týden bude poptávka gradovat. Internetovému prodeji poukázek těsně před Štědrým dnem pomáhá i to, že si je lidé i vytisknout doma, aniž by se museli spoléhat na včasné doručení.

Do letošních vánočních nákupů se promítl také boom hromadných nákupů. Uživatelé internetu podle obchodníků pravidelně sledují nabídky portálů a vyčkávají na cenově i obsahově nejvýhodnější nabídky. Zájem o hromadné nakupování roste také mezi ubytovateli, kteří se výhodnými nabídkami snaží přilákat novou klientelu a zaplnit volné kapacity. „Průměrná cena pobytů díky tomu klesla od září přibližně o čtvrtinu,“ podotkl Šipoš.