Služeb finančního poradce využívá podle průzkumu jen málo přes 40 procent lidí. Jako hlavní důvod, proč se neradí, respondenti nejčastěji uváděli, že nevědí, jaké společnosti mohou důvěřovat (téměř třetina).

Víc než pětina respondentů navíc finančním poradcům nevěří a myslí si, že jim jde jen o peníze. Další vyslovili pochybnosti o kvalifikaci poradců.

Rady zdarma

Za služby finančních poradců Češi nechtějí platit. Více než čtvrtina dotázaných uvedla, že jim investice do rady finančního poradce nepřipadá efektivní.

Téměř třetina oslovených raději požádá o radu pracovníky specializovaných institucí, tedy bank, spořitelen či realitních kanceláří. Z toho podle průzkumu vyplývá, že důvěra v prodejce finančních produktů je větší než důvěra v odborné poradce. „Hlavní problém vidím v tom, že nyní se role takzvaných finančních poradců čím dál víc přibližuje roli prodejců konkrétních produktů. Dnes ve většině společností poradci neposkytují objektivní rady a neřídí se potřebami klienta. Řídí se spíše výší provizí. Dokud se systém nezmění, důvěra lidí v tento obor nemůže vzrůst,“ komentoval výsledky průzkumu výkonný ředitel poradenské společnosti Stone & Belter Mojmír Urbánek.

Osobní přístup

Češi nejvíc oceňují na službách poradenské společnosti osobní přístup ke klientům. Uvedlo to více než 43 procent respondentů. Další vlastnost, kterou dotázaní na poradenských firmách oceňují, je odbornost poradců, jež firma zaměstnává, a jejich prestiž v oboru. Toto kritérium uvedlo více než 12 procent dotázaných.

Na otázku, v jaké oblasti by nejvíce uvítali radu odborníka, třetina lidí odpovídala, že nedává přednost žádné oblasti, ale měla by zájem o správu komplexního portfolia (tedy nejen financí, ale i investic, realit a daní).

Srpnového průzkumu agentury SANEP pro finančně poradenskou společnost Stone & Belter se ve čtyřech největších městech České republiky zúčastnilo 3879 středoškolsky či vysokoškolsky vzdělaných lidí s příjmem přesahujícím 20 tisíc Kč ve věku od 25 do 55 let.