„Před deseti lety tvořily tuzemské akcie jasnou většinu obchodů, které naši klienti realizovali. Dnes se krčí ze sotva desetinovým podílem a naprostou většinu tvoří obchody v Německu a v USA," řekl analytik společnosti Cyrrus Marek Hatlapatka. Obchodování je nyní výrazně méně agresivní, ubylo pákových a maržových obchodů, přibylo dlouhodobých investicí, důrazu na diverzifikaci, vyplácení dividend. „Velmi pozitivní odezvu mělo zavedení investičních strategií, v rámci nichž klienti neplatí za jednotlivé obchody. Úspěch sklízí emise certifikátů s částečnou ochranou kapitálu a pravidelnou výplatou kupónů," dodal.

U Fio banky tvořilo investování na zahraničních trzích v době před finanční krizí asi desetinu všech obchodů, které její klienti uskutečnili. „Doba se ale změnila a stále více lidí dává přednost burzám v zahraničí, dnes je to už více než polovina všech obchodů našich klientů," uvedl mluvčí banky Zdeněk Kovář. Důvodem jsou podle něj především zajímavé tituly a likvidnější trhy. I proto klientům umožňuje investovat nejen na pražské burze a RM-Systému, ale také na burzách v Německu, Polsku, Maďarsku a USA, což je aktuálně nejčastěji využívaná destinace pro zahraniční obchodování.

Investiční certifikáty

Tím, že se na tuzemském trhu neobjevují moc často nové emise nebo nové nástroje pro investice, veškerá další aktivita českých retailových investorů směřuje na zahraniční trhy, souhlasil analytik společnosti Colosseum František Bostl. Takto výrazně za posledních deset let vzrostl zájem například o investiční certifikáty ale také o tzv. futures nebo opce. „Investiční certifikáty, futures a opce tak tvoří u Colossea téměř 55 procent objemů transakcí klientů. Zbývajících 45 procent sestává z investic do akcií, investičních nástrojů ETF a dluhopisů spíš zahraničních firem. Pražská burza pro nás představuje okrajový trh," podotkl.

„Přímé nákupy akcií jsou pro naše klienty dnes spíše okrajovou investicí, když je klienti často kupují za účelem dlouhodobého držení a inkasování dividend," upozornil manažer investičních produktů UniCredit Bank Aleš Mátl. Obecně je podle něj zájem spíše o zahraniční tituly, a to jak evropské, tak americké (Google, Apple). Dominantní roli v investicích klientů převzaly investiční certifikáty na jednotlivé akcie. Nabízí totiž atraktivní výnos s rizikovým polštářem pro případ poklesu trhů, dodal.