Nové technologie jako mobilní telefony, tablety a další chytrá zařízení nám umožňují platit novými, moderními způsoby. Objevují se tak řešení pro odloženou platbu, elektronické peněženky, aplikace hlídající domácí rozpočty a další. Jejich spojujícím prvkem je zjednodušení života spotřebitele.

Na trh tyto aplikace a nástroje z oblasti fintech přišly asi před deseti lety a čím dál více pronikají do běžného života.

„Díky novým možnostem platby můžete například za zboží objednané na internetu zaplatit teprve po jeho vyzkoušení. Zboží vám přijde domů, vy si ho v klidu vyzkoušíte a až pak se rozhodnete, zda ho vrátíte, nebo zaplatíte. Zajímavá je i možnost odložení první splátky – například koupíte dárek k Vánocům, ale splácet začnete až po svátcích,“ vysvětluje analytik spotřebitelského financování společnosti Home Credit Roman Müller.

Nový finanční svět objevují i Češi, kteří ho do svého života začínají začleňovat. Třeba metody na odložení platby použil za poslední rok každý čtrnáctý. Odvážnější jsou hlavně lidé ve středním věku, platbu si zkusil odložit jeden člověk z deseti, zkušenost mají také s nákupem na splátky sjednaným na místě prodeje.

Ve tři roky starém průzkumu tvrdilo sedmdesát procent Čechů, že si nedokážou představit život bez hotovosti. Realita roku 2018 je ale jiná. Pokud se zákazníci blíží ke kase v kamenném obchodě, sahají po peněžence a většinou z ní vytahují právě bankovky a mince.

„Jsme v tomto konzervativní, a ačkoliv se nabízí spousta dalších způsobů platby, hotovost je stále zdaleka nejoblíbenější. Nejméně několikrát za týden takto zboží uhradí 70 procent respondentů. Spousta lidí má dojem, že nad fyzickými penězi mají větší kontrolu než u ostatních způsobů placení,“ myslí si Müller.

Pokud se už lidé rozhodnou pro jiný způsob platby, často volí debetní kartu, skrze kterou čerpají peníze z běžného účtu. Několikrát za týden takto platí polovina respondentů. Debetní karta je nejméně využívaná u lidí do 29 let, kteří ji ve třetině případů vůbec nepoužívají. Mladí lidé mají naopak velmi kladný vztah k technologickým novinkám, každý pátý alespoň někdy zaplatil bezkontaktně přes aplikaci v mobilním telefonu.

Češi prý dokáží využívat výhody kreditních karet - na začátku měsíce platí hlavně hotově a debetní kartou, na jeho konci sahají po kreditkách. Každý desátý tak kreditní kartou hradí například nečekané vyšší výdaje.

„Lidé se učí využívat bezúročné období, z průzkumu vyplývá, že Češi umí kreditní kartu využívat a čtvrtina respondentů s ní zaplatí alespoň jednou za čtvrt roku,“ chválí Müller.

Roste i obliba nakupování přes internet. Výběr zboží je velký, díky srovnávačům můžeme najít rychle zajímavé ceny nebo slevy a prodejce nákup ještě doručí až domů nebo do práce.

„Jenže řada lidí je ostražitá a nechce se jim za zboží platit dopředu, a to ani u seriózních prodejců. Platí tedy až ve chvíli, kdy zboží skutečně dorazí – uvažuje tak 85 procent respondentů, kteří svůj online nákup hradí hotově,“ shrnuje Müller.

Pro mladší ročníky jsou e-shopy běžnou součástí života, lidé starší 45 let se ale v případě každého osmého nákupům přes internet úplně vyhýbá.