Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Češi potřebují více baterií, jejich spotřeba stále roste

Množství baterií uvedených v České republice do prodejní sítě se podle dat společnosti Ecobat za posledních sedm let zvýšilo o 19 procent. Dobrou zprávou je, že ve srovnání s minulostí lidé už tak často nekupují levné zinkové baterie, ale dávají přednost alkalickým, které jsou výkonnější a mají delší životnost.

17.7.2017
SDÍLEJ:

Sériová výroba revoluční 3D baterie HE3DA.Foto: ČTK/Michal Kamaryt

Naopak rezervy máme v efektivním využívání baterií. Například ekonomicky výhodnější i ekologicky šetrnější dobíjecí baterie se v posledních letech na celkových prodejích podílejí jen 15 až 22 procenty. Zároveň přibližně každou osmou baterii vyhazujeme předčasně – tedy když je vybitá ještě ani ne z poloviny. Snižovat spotřebu baterií se nám nedaří, roste proto význam jejich recyklace.

Během posledních let se zcela změnil poměr prodávaných nenabíjecích, tj. primárních, baterií. Více se dnes využívají výkonnější alkalické baterie na úkor dříve převažujících levnějších zinkových baterií.

„V roce 2006 se v České republice prodalo dvakrát více méně kvalitních zinko-chloridových baterií. Tato situace se však rychle začala měnit, takže v roce 2016 se u nás naopak prodalo dvakrát více kvalitnějších alkalických baterií,“ říká Petr Kratochvíl, jednatel společnosti Ecobat.

Podle něj spíše  než environmentální uvědomění uživatelů má na tento příznivý trend vliv změna obchodní politiky distributorů a prodejců baterií. Ceny kvalitnějších alkalických baterií se totiž oproti minulosti výrazně přiblížily cenám těch levnějších.

Metody, jak prodloužit životnost baterií a tím i snížit jejich spotřebu, jsou dostupné. Jde například o používání dobíjecích baterií, repasování akumulátorů nebo lepší využívání reálné životnosti baterie.

Realita je však taková, že dobíjecí baterie tvoří jen pětinu až šestinu všech baterií prodávaných v České republice. Počáteční investice do nákupu nabíječky a dobíjecích baterií bývá sice desetkrát vyšší, celková ekonomická bilance je však příznivější ve prospěch nabíjecích baterií. Jejich životnost je mnohonásobně delší, protože proces nabíjení můžeme opakovat v některých případech až tisíckrát.

Mezi lidmi však stále převládá ryze spotřební přístup, kdy volí jednorázové baterie, a poté, co doslouží, je vyhodí a pořídí si nové. „Těžko odhadnout důvody, proč tomu tak je, někoho zřejmě odradí vyšší pořizovací náklady u dobíjecích baterií, někdo prostě volí jednodušší řešení a dává přednost jednorázovým bateriím, u kterých nemusí myslet na to, aby je dal včas nabít,“ říká Kratochvíl.

Testování baterií, které proběhlo na třídicí lince v Kladně, ukázalo, že 13 procent baterií, které lidé vyhodili, mělo v okamžiku testování více než 50 procent z původní kapacity.

„V testu jsme se zaměřili na nejčastěji používané mikrotužkové a tužkové nenabíjecí baterie. U všech baterií jsme provedli testy vybíjení na hodnotu napětí 0,9 V a z toho jsme odvozovali, jaká byla kapacita baterie v okamžiku před provedením našeho testu. Může se zdát, že 13 procent baterií není vysoké číslo, ale těchto 13 procent na druhé straně představuje více než 200 tun baterií, které nemusely skončit jako neužitečný odpad,“ říká Kratochvíl.

Z poloviny vybitá baterie nemusí obstát u energeticky náročnějších zařízení, jako je třeba autodráha, ale velmi dobře poslouží v kuchyňské váze nebo v hodinách, kde může bez problémů sloužit i několik dalších let.

Ideálním řešením, jak snižovat negativní dopady používání baterií na životní prostředí, je snižovat jejich spotřebu. I přes nové trendy a možnosti však jejich spotřeba naopak roste.

„Je zřejmé, že i v příštích letech bude snaha o důsledný sběr a recyklaci co největšího množství použitých baterií tím hlavním nástrojem, jak snižovat ekologickou zátěž plynoucí z jejich používání,“ dodává Kratochvíl.

Autor: Lenka Králová

17.7.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tunel dlouhý přibližně 1,2 kilometru by měl vést pod touto částí Bohumínské ulice. Ulevit má lokalitě od tranzitní dopravy a vrátit Slezské Ostravě historické centrum.
6

Ostrava chce předejít dopravnímu kolapsu. Postaví tunely

Poslanec Zdeněk Ondráček
2 10

KSČM se nevzdá nominace Ondráčka do čela komise pro kontrolu GIBS

Při řetězové dopravní nehodě v Británii zahynulo šest lidí

Šest obětí na životech má na svědomí hrůzná řetězová havárie, k níž došlo v neděli na silnici Belgrave Middleway v britském Birminghamu. Při srážce šesti vozů zahynulo přímo na místě pět lidí (čtyři muži a jedna žena), šestý zemřel později v nemocnici. Jeden člověk je v kritickém stavu.

AKTUALIZOVÁNO

V pákistánském kostele došlo k sebevražednému útoku, neméně osm mrtvých

Osm mrtvých a 30 zraněných za sebou nechal sebevražedný teroristický útok na křesťanský kostel, k němuž došlo v neděli ráno v pákistánské provincii Balúčistánu. Dva útočníci jsou po smrti, jeden se odpálil, druhý zahynul v přestřelce s policisty.

VIDEO: Policie dopadla čtyři muže. Prodejem drog si přišli na miliony

V červnu letošního roku policisté dopadli skupinu čtyř dealerů, kteří prodávali heroin doslova po kilech a přišli si tak na několik milionů. Mužům hrozí až deset let vězení. O případu v neděli na svém webu informovali pražští policisté.

AKTUALIZOVÁNO

Východní Filipíny zasáhla tropická bouře, 26 mrtvých

Tropická bouře Kai-Tak, která v sobotu zasáhla východní Filipíny, vyvolala povodeň a rozsáhlé půdní sesuvy, jimž padlo za oběť  26 lidí. Voda a bahno vyhnaly desítky tisíc lidí z jejich domovů. Bouře přerušila dodávky energie a způsobila i rozsáhlé sesuvy půdy.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT