Na českém internetu funguje řada srovnávačů cen jako je Heureka.cz, Zbozi.cz, Srovname.cz, Monitor.cz, nebo Hledejceny.cz. Ještě v roce 2009 je využívalo jen 19 procent lidí, v roce 2011 to bylo již 44 procent uživatelů a v loňském roce si pro svůj nákup vybíralo e-shop jejich prostřednictvím 52 procent uživatelů internetu.

Situace se obrátila

Klesá naopak tendence vyhledávat e-shopy prostřednictvím internetových vyhledávačů jako je Google nebo Seznam. „Situace na internetových vyhledávačích se obrátila. Zatímco v roce 2009 vybírala e-shopy přes vyhledávače téměř polovina uživatelů, o dva roky později už to byla necelá třetina," dodal Michal Osuský z NMS Market Research. Loni už k výběru obchodu zvolila vyhledávače jen pětina uživatelů. Roste také podíl lidí, kteří si zboží a e-shop vybírají na základě diskusních fór a rady známých.

„Téměř trojnásobný nárůst obliby srovnávačů cen je dán citlivostí zákazníků jak na cenu zboží, tak i na kvalitu obchodu. Zákazníci na cenových srovnávačích mohou velice rychle a jednoduše porovnat nabídky tisíce obchodů a ušetřit značnou část ceny zboží," uvedl Kamil Demuth z portálu Heureka.cz.

Jakým způsobem vybíráme e-shopy? (Češi aktivní na internetu)

rok 2011 rok 2012

* K výběru používám nákupní rádce nebo srovnávače cen 44 pct 52 pct
* Obchody vybírám převážně přes internetové vyhledávače (Google, Seznam…) 30 pct 20 pct
* Mám své oblíbené obchody a v těch nakupuji 18 pct 14 pct
* Informace hledám na internetových fórech 3 pct 5 pct
* Spoléhám se na doporučení přátel nebo na své vlastní zkušenosti 6 pct 9 pct

zdroj: NMS Market Research