Závazek po splatnosti zapsaný v Registru fyzických osob SOLUS nebo jeho část uhradilo v roce 2016 takřka 295 tisíc osob. Jde o další z pozitivních výsledků, kterých sdružení SOLUS v uplynulém roce dosáhlo.

Podíl občanů s dluhem po splatnosti zapsaných v registru fyzických osob SOLUS klesl ke konci roku 2016 na 7,44 % (oproti 8,09 % ke konci roku 2015) a celková částka po splatnosti, kterou sdružení SOLUS v Registru fyzických osob eviduje, klesla z 52,7 miliardy Kč ke konci roku 2015 na 50,5 miliardy Kč ke konci roku 2016.

„Pouze s informací o platební morálce klienta z registru klientských informací se mohou členové SOLUS odpovědně rozhodnout, zda vstoupí do obchodního vztahu s klientem, který žádá o půjčku nebo službu s odloženou splatností. Pokud by do registrů nahlíželi všichni poskytovatelé půjček s licencí dle nového zákona o spotřebitelském úvěru, můžeme například podstatně omezit počet klientů s vícečetnými exekucemi. Takoví klienti by zkrátka nemohli čerpat další půjčky ve chvíli, kdy se dostanou do potíží s úhradou svých závazků jinde, ale museli by svou situaci aktivně řešit," komentuje výsledky Jan Stopka, tajemník sdružení SOLUS.

S dluhy pomohla nová legislativa

Podle sdružení SOLUS významně pomáhá omezit negativní dopady předlužení nová legislativa. Registry klientských informací mají od konce roku 2015 jasnou oporu v zákoně o ochraně spotřebitele a nepotřebují k evidenci údajů o dlužníkovi jeho souhlas. Zároveň nový zákon o spotřebitelském úvěru jasně vyžaduje od finančních institucí důkladné prověření schopnost klienta splácet půjčku ještě před podpisem úvěrové smlouvy. Tuto povinnost splní poskytovatelé úvěrů právě ověřením platební morálky klienta v zavedeném registru klientských informací.

„Platná legislativa jasně dává poskytovatelům půjček povinnost dostatečně prověřit schopnost klienta půjčku splácet. Fakt, že úvěrová společnost nevyužije ke splnění této povinnosti dostupné a zavedené prostředky, včetně registrů klientských informací, může mít za následek i neplatnost úvěrové smlouvy," vysvětluje Jan Stopka.

Co je SOLUS

SOLUS je zájmovým sdružením právnických osob, jehož cílem je v rámci tzv. odpovědného úvěrování přispívat k prevenci předlužování klientů, k prevenci růstu počtu dlužníků v prodlení, ke zvyšování vymahatelnosti stávajících dluhů po splatnosti a ke snižování potenciální finanční ztráty věřitelů. 

Členové sdružení SOLUS se od roku 1999, kdy byl SOLUS zaregistrován a zahájil činnost, snaží minimalizovat finanční ztráty z poskytovaných služeb z důvodu, aby je v ceně poskytované služby nemuseli hradit dobří klienti.