„Ještě na začátku roku chodilo pár stálých zákazníků, ale v poslední době je tu občas takový nával, že nevím, kam dřív skočit,“ řekla prodavačka obchodu s použitým oblečením Genesis v centru Hradce Králové Nikola Junková.
Do něj zavítala i paní Jana. „Na jídle se moc šetřit nedá, ale na oblečení ano. Navíc se tu dají najít i značkové věci,“ řekla při placení žena. Na důkaz svých slov vytáhla z tašky triko se světoznámou fajfkou ve znaku. „Jinde bych za to dala několik stovek, a tady jen 59 korun,“ dodala žena v obchodě, který má stejnou cenovku na všech věcech na prodej.
Sekáč na webu
Na nezájem klientů si v poslední době nemůže stěžovat ani Anna Žemberková, která začala podnikat v oblasti módy z druhé ruky začátkem roku 2020. V jejím pražském podniku Tak trochu jiný sekáč se také nyní dveře netrhnou. „Lidé teď náš podnik navštěvují ve větší míře. Asi ještě klasickým obchodům s módou konkurovat nemůžeme, ale na druhou stranu nikdo neví, jak to bude s cenami dál,“ řekla Deníku.
Stejně jako Genesis, tak i Tak trošku jiný sekáč se nesoustředí pouze na klientelu v klasické kamenné prodejně, ale své produkty nabízí i na webu. „I tam je nyní vidět posun a odhadla bych to, že je to u prodeje tak padesát na padesát,“ dodala podnikatelka Žemberková.
Že obchodování s použitou módou není jen doménou kamenných obchodů, dosvědčuje i projekt mezinárodní společnosti Zalando. „Přidáním kategorie zboží z druhé ruky (Pre-owned) na Zalando překlenujeme mezeru mezi novým a použitým zbožím. Od zavedení této kategorie v České republice v dubnu 2021 zaznamenáváme konstantní oblibu těchto kousků mezi našimi zákazníky po celé Evropě,“ uvedli pro Deník zástupci společnosti.
Boom second handů
Světlou budoucnost módy z druhé ruky vidí i ekonom Lukáš Kovanda. „Pokud lidé na něčem šetří, jsou to oděvy. Těch budou nakupovat méně a více řešit to, kolik stojí. Popřípadě již nyní hledají alternativy. A těmi jsou právě second handy. Ty budou mít teď dobré tržby,“ uvedl ekonom.
Za ohrožený druh v oblasti módy nyní Kovanda považuje nově otevřené obchody, které si nemohou dovolit dát hned ze začátku zboží za zlevněné ceny.
Vzestup nákupů v second handech pozoruje se zájmem i Asociace společenské zodpovědnosti. „Nárůst je až trojnásobný. Toto jaro zažíváme opravdový boom. Díky vyšším prodejům potřebujeme další a další zboží, takže moc přivítáme další oblečení, které nám lidé mohou věnovat,“ uvedla členka asociace a ředitelka second handu Moment ČR Markéta Soukupová.