Prodeje audioknih v ČR pomalu rostou, stále ale tvoří zanedbatelný podíl na prodejích knih. Vyplývá to z ankety mezi prodejci.

„Podíl audioknih prodaných ke stažení přitom neustále stoupá. Největší nakladatelé v ČR uvádí, že již téměř čtvrtinu audioknih prodávají digitálně. V USA jsou tato čísla ještě vyšší – podíl audioknih prodaných ke stažení vzrostl v roce 2013 na 60 procent," uvedla manažerka elektronického obsahu Alza.cz Hana Žáková.

Češi poslouchají hlavně severské detektivky. Podle údajů Svazu českých knihkupců byla v březnu nejprodávanější audioknihou Červenka od norského spisovatele Jo Nesba. Švédská detektivka Vrazi bez tváře skončila druhá. Do první desítky se dostaly i audio verze sitcomu Jistě, pane ministře 2 či Forrest Gump.

Podle internetového obchodu Alza.cz audioknihy preferují časově více zaneprázdnění čtenáři, kteří knihy poslouchají nejčastěji při cestování a dojíždění do práce. Mezi nejprodávanější interprety audioknih patří Martin Stránský, Miroslav Táborský nebo Jaroslav Dušek. Rok od zahájení prodeje si na Alza.cz stáhlo audioknihu již více než 55.000 zákazníků.

„Typický zákazník je motorista. Domníváme se, že většina přehrání audioknih probíhá v autě, ženské romány se prý poslouchají u žehlení či vaření," uvedl ředitel Palmknihy.cz Jiří Vlček. Nejpopulárnější jsou podle něj detektivky, dětské knihy, ženské romány a knihy věnující se osobnímu rozvoji. „Na internetu jsou oblíbené všechny typy audioknih, pohádkové audioknihy pro děti, klasická četba i nejnovější bestsellery. Nejčastěji se prodávají audioknihy na klasických CD, které se dají jednoduše zakoupit internetových knihkupectví," uvedl ředitel cenového srovnávače Heureka.cz Tomáš Braverman.

Podle Heureka.cz mezi nejoblíbenější audioknihy na internetu patří Staré pověsti české nebo historický soubor Toulky českou minulostí. Z klasiky je oblíbený Forrest Gump a mezi novinkami aktuálně vede Inferno od spisovatele Dana Browna. „Ceny knih se velmi liší. Dětské pohádky se dají koupit zhruba za necelou stokorunu, v nabídce jsou však celé sady audioknih, jejichž cena přesahuje tisíc korun," dodal Braverman.

Příběh vnímaný sluchem podněcuje představivost stejně, jako čtení tištěné knihy a zároveň dává možnost vnímat jej v nejrůznějších situacích. „Zatímco před několika desetiletími jsme měli možnost poslouchat čtené příběhy z klasických gramofonových desek či magnetofonových pásek, dnes si ti, kteří nemají čas či možnost číst, mohou i nejnovější bestseller poslechnout třeba v autě, při sportu nebo během domácích prací," dodala Žáková.