Nabídka v letácích odráží podle České distribuční chování spotřebitelů, a tudíž lze říci, že v prosinci Češi holdují alkoholu o poznání více než v jiných měsících.

„V závěru roku se v letácích nacházelo zhruba 340 alkoholických nápojů týdně, což je téměř o 200 procent více než normálně. Nejvíce nabídek bylo možné v letácích zaznamenat v týdnu těsně před Vánoci,“ popisuje Petr Sikora, ředitel společnosti Česká distribuční.

Na 22 procent veškerých výrobků uvedených v letácích se žádné slevy nevztahovaly. V budoucnu by přitom toto číslo mohlo být ještě o něco vyšší. Marketingová oddělení jednotlivých obchodních řetězců začínají přesouvat svoji pozornost jinam.

„Ve srovnání se situací před rokem, kdy bylo výrobků bez slevy 17 procent, lze vypozorovat trend upozaďování slev ve prospěch detailnější prezentace sortimentu a edukace zákazníka,“ komentuje Sikora.

„Letáky začínají připomínat katalogy zboží a v některých případech i lifestylové magazíny. Čtenáři se pak mohou dozvědět třeba, z jakých typů sklenic se pijí různé druhy alkoholu, k jakým příležitostem a pokrmům se hodí nebo jak se vyrábí. Takto pojaté letáky dotvářejí image obchodníků a pomáhají jim budovat vztahy se zákazníky,“ doplňuje.

Limitované edice jsou čím dál oblíbenější

Pokud jde o blízké, neváhají Češi sáhnout hlouběji do kapsy. Odrazilo se to především v zájmu, respektive propagaci limitovaných edicí s alkoholem a jednotlivých dárkových balení.

Jejich zastoupení v reklamních letácích dosáhlo hranice 14 procent, což znamená sedmiprocentní nárůst ve srovnání s rokem 2017.

Nejčastěji byly prezentovány koňak, rum či whisky. Za litrovou lahev těchto druhů tvrdého alkoholu čeští zákaznici po slevě průměrně zaplatili 1107, 761, respektive 534 korun.

V kurzu byly rovněž nejrůznější doplňky alkoholických nápojů. Jednalo se především o dárkové půllitry, panáky, hrnky, ale také spodní prádlo či škrabky na autosklo.

Zdražuje i pivo

Pokud jde o pivo, největší zastoupení v reklamních letácích tuzemských obchodů měly české značky. Konkrétně pak v 93,4 procenta případů. Cena oblíbeného moku nicméně stoupla. Zatímco předloni se půl litru piva prodával průměrně za 13,2 koruny, v roce 2018 to bylo již 15,8 koruny.

V případě tvrdého alkoholu je ovšem z pohledu zastoupení situace zcela opačná. V tomto ohledu totiž dávají Češi přednost zejména výrobkům ze zahraničí. Pouze 33,7 procenta pocházelo od tuzemských producentů.