Stále více Čechů přiznává, že se nechávají při nákupu potravin inspirovat osobnostmi z gastronomické scény. Připouští to třetina dotázaných, výrazně pak v této skupině převládají ženy.

Pětina naopak jakýkoliv vliv odmítá, jsou to nejčastěji vysokoškolsky vzdělaní muži. Co se týče samotného vaření, alespoň někdy se známými kuchaři či kuchařkami řídí 73 procent dotazovaných, čtvrtina podle nich vaří často nebo občas.

Zdeněk Pohlreich – superstar českého vaření

V otázce konkrétních oblíbenců žebříček popularity ovládl Zdeněk Pohlreich, kterého spontánně zmínilo 61 procent lidí, s velkým odstupem ho následuje duo Kluci v akci (14 procent) a Jiří Babica (11 procent) s kuchařem Láďou Hruškou (devět procent).

Stoupá zájem o foodblogy, v žebříčku se objevily například blogy My cooking diary nebo Kitchenette. U zahraničních kuchařů se překvapení nekoná – nejoblíbenější je známý kuchař Jamie Oliver.

Brandované recepty mají své příznivce

Nadpoloviční většinu respondentů zajímají také magazíny, pořady nebo stránky o vaření vytvářené prodejci potravin. Příznivce mají spíše mezi ženami (57 procent proti 45 procentům mužů) a lidmi s nižšími příjmy.

„Magazíny či weby prodejců potravin dnes dosahují dobré úrovně, mnohdy si nezadají s ‚nebrandovanými‘ kuchařkami. Lidé umí ocenit kvalitní obsah, tím spíš, když je k dispozici zdarma,“ dodává Karel Růžička, partner KPMG odpovědný za sektor nápojářství a potravinářství.

Mezi respondenty, kteří si musí vystačit s částkou do šesti tisíc čistého měsíčně, zájem uvedly dvě třetiny, v nejvyšší příjmové kategorii nad 30 tisíc korun to jsou pouze dvě pětiny. Věk, vzdělání nebo velikost místa podle průzkumu nerozhodují.

Šestý ročník průzkumu společnosti KPMG Česká republika Nákupní zvyklosti v České republice provedla nezávislá výzkumná agentura Data Collect. Sběr dat probíhal on-line formou ve dnech 31. května 2018 až 5. června 2018 mezi tisícovkou respondentů v reprezentativním zastoupení podle věku a kraje. Ve vzorku bylo 70procentní zastoupení žen a 30procentní zastoupení mužů. Dotazovaní byli ti, kteří rozhodují o nákupech potravin pro domácnost.