Nabídky bank, investičních fondů, pojišťoven a jiných institucí jsou pro laika natolik nepřehledné, že se v nich nevyzná. Obyčejně to je tak, že když v jedné položce slibuje instituce úsporu, v jiné si to vynahradí. Jde tedy o to vybrat si v nabídkách jen služby, které potřebuji, těch běžný občan nepotřebuje tolik, a teprve takový zúžený výběr se pokusit porovnat v nabídkách bank.

Ale i přesto je dobré mít se s kým poradit. Takovou osobou je finanční poradce. Měl by to být člověk, který není navázaný na konkrétní instituci, jejíž služby by logicky v nabídce preferoval, ale nezávislá osoba, která umí objektivně porovnat nabídky a doporučit klientovi ty nejvhodnější, které odpovídají jeho individuální potřebě.

Protože i poradci musí z něčeho žít, dostanou za klienta provizi, ovšem až poté, co klient smlouvu podepíše. Ale pozor! Někdy poradce může doporučit změnu vyhovující smlouvy či instituce jen proto, že provizi dostane. Nejlépe je tedy jich kontaktovat několik.

A je dobrou zprávou, že Češi na rady a doporučení finančních poradců dají. A dokonce ve větší míře než jejich evropští sousedé. Ať už si sjednávají svoje první pojištění anebo mění jen produkt či pojišťovnu, je patrné, že tuzemští finanční poradci mají oproti zahraničí na klienta při výběru velký vliv. Právě to odhalil nejnovější průzkum České asociace pojišťoven (ČAP).

Co čekat od finančního poradce?

Od finančního poradce se očekává odborná pomoc při výběru vhodného finančního produktu, individuální přístup i finanční a časovou úsporu. Na jejich rady dá 55 procent Čechů. O něco ostražitější jsou Slováci a ve zbylých státech Evropy preferuje poradenství zprostředkovatelů v průměru 35 procent populace. Podle průzkumu je pozitivní zjištění, že z důvodu nespokojenosti se mění instituce jen ve 13 procentech případů.

Na rady přicházející od poradců dávají častěji ženy, které celkově preferují osobní jednání. Muži si radit od jiných tolik nedávají a informace si raději sami vyhledávají na internetu.

Průzkum ČAP upozorňuje na skutečnost, že 26 procent klientů pojišťoven, kteří mají sjednané životní pojištění, stále netuší, jaké má pro ně důsledky předčasného zrušení životní pojistky. Životní pojištění je konstruováno jako dlouhodobý produkt a každé předčasné ukončení sjednané smlouvy znamená nedodržení pojistných podmínek a pro klienta ztrátu, nikoliv úsporu. Kromě výplaty předem stanovené částky ztratí klient jistotu pojistné ochrany a krytí životních rizik.

„I přes velkou část korektních poradců se na pojistném trhu bohužel objevují i tací, pro které je větší motivací jejich profit než spokojenost klienta," upozorňuje Marcela Kotyrová z ČAP. „Pokud se klient domnívá, že jeho pojistná smlouva je zastaralá a neodpovídá jeho potřebám, měl by kontaktovat přímo pojišťovnu a poradit se o možných úpravách. I v období ztížené finanční situace je zrušení pojistné smlouvy to nejméně vhodné řešení. Lépe je požádat pojišťovnu o odklad plateb, snížení pojistného, jeho přerušení nebo se dohodnout na jiném řešení," uvádí Kotyrová.

Ačkoliv se článek věnuje zejména pojištění, v principu platí pro všechny, kteří se potřebují zorientovat na trhu i ostatních finančních služeb.