Váha až tři tuny, délka skoro pět metrů. To jsou parametry Mercedesu Benz GLE. Loni byl u nás nejprodávanější ve třídě SUV-E, úřady v zemi zaregistrovaly 1052 nových kusů. Rozměrné a těžké auto do terénu či aspoň s terénními vlastnostmi si v České republice pořizuje stále více lidí. Osádky takových vozů podle expertů získávají větší bezpečí, ostatní účastníci silničního provozu naopak mohou tratit.

Podíl terénních a SUV aut na všech nových registrovaných vozech loni podle nejnovějších dat Svazu dovozců automobilů přesáhl35 procent. Ještě v roce 2017 to bylo méně jak 24 procent.

„Pokračuje vítězné tažení segmentu SUV, trvá pokles MPV a nižší střední třídya roste vyšší střední třída. Toto považujeme za atributy velmi dobré ekonomické situace v Česku,“ uvedla k výsledkům firma PricewaterhouseCoopers.

Obři v provozu

Odborníci z Centra dopravního výzkumu na webu organizace konstatovali, že vozy do terénu a SUV díky vyšší hmotnosti a mnohdy robustnější konstrukci poskytují svým osádkám vyšší míru ochrany v případě kolizes dalším autem. „Stejné parametry, které se podílí na zvýšení ochrany cestujícíchv těchto vozidlech, však navyšují riziko zranění nejen pro cestující ve vozidle, se kterým došlo ke střetu, ale rovněž pro chodce,“ upozornila za centrum Veronika Valentová.

Konkrétně může být podle Valentové hrozbou vyšší světlá výška SUV ve spojenís jejich hmotností a tuhostí. „Při střetu konvenčního osobního vozidla s vozidlem typu SUV hrozí, že v důsledku rozdílu výšek dojde k minutí tuhých částí vozidla určených k zachycení nárazu. Tímto může na menším vozidle dojít k daleko rozsáhlejším deformacím, které mohou přímo ohrožovat posádku vozidla,“ uvedla Valentová.

Změna zkoušek

Pracovníci centra před časem v souvislosti s neustále rostoucím zájmem o terénnía SUV auta upozornili na to, že organizace Euro NCAP oznámila změny v testování vozidel. Mezi ohlášenými novinkami je i taková, která může být důležitá právě při posuzování bezpečnosti vozů této kategorie v případě nárazu do menších aut.

Na rozdíl od terénních a SUV aut, ve většině ostatních tříd podíl na nových registrovaných vozech loni klesl nebo stagnoval. Pokračoval například pád nejluxusnějšího segmentu. „V posledních letech se podíl této kategorie snižuje, což je mimo jiné způsobeno zařazováním více luxusních typů do stále oblíbenější kategorie SUV,“ objasnila Jana Kinčlová za Svaz dovozců automobilů.
V obchodním segmentu SUV a terénních vozů úřadyu nás loni zaregistrovaly71 778 nových aut. Nejvícz nich bylo typu Škoda Karoq, a to 8043 kusů.

Auta v letech covidu

Počet registrací nových aut klesl v minulém roce, kdy svět zasáhla pandemie nového koronaviru, podle dat Svazu dovozců automobilů meziročně o necelou pětinu na 202 971 kusů.

„Covid-19 bude pravděpodobně silně ovlivňovat automobilový trh i v roce 2021,“ uvedli k dalšímu možnému vývoji experti PricewaterhouseCoopers.