„Počty transakcí i objem plateb realizovaných přes zahraniční e-shopy vykazují progresivní růst, a to v kontextu s rozvojem nových technologií a produktů na jedné straně a na straně druhé v rámci standardního zajištění zásadní bezpečnosti prováděných transakcí v prostředí internetu," řekl ředitel Sdružení pro bankovní karty Roman Kotlán.

Češi přes internet podle údajů karetní společnosti Visa nakupují nejvíce zboží ve Velké Británii, Irsku, USA, Německu a Lucembursku. Na šestém místě je Slovensko. „Mnoho Čechů se v současnosti již orientuje v nepřeberné nabídce internetových obchodníků a dává přednost těm ověřeným," uvedl regionální manažer Visa Europe pro ČR a Slovensko Marcel Gajdoš.

Útraty porostou

Podle odborníka na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavla Kulhavého se dá očekávat, že útraty Čechů v zahraničních e-shopech dále porostou. „Pokud navíc v příštích letech podle očekávání posílí koruna, bude to pro české zákazníky další impulz," uvedl Kulhavý.

V srpnu se průměrná výše on-line platby pohybovala kolem 1160 korun, v srpnu 2013 to bylo 1270 korun. „Tento pokles není nijak dramatický a vypovídá spíše o tom, že zatímco průměrná cena zboží klesla, naopak vzrostl počet transakcí," dodal Gajdoš.

Nákup zboží z e-shopů mimo EU se prodraží o clo a daň z přidané hodnoty. Každá zásilka, která do ČR přichází ze zemí mimo Evropskou unii, prochází celním řízením. V něm se rozhodne, zda podléhá celním poplatkům. Zaslané zboží je osvobozeno od cla i DPH do maximální hodnoty 22 eur. U vyšší částky je však třeba doplatit daň z přidané hodnoty a nad 150 eur také vyměřené clo.

Doprava a clo

„Tyto limity se počítají z celkové hodnoty zboží bez poštovného. Osvobození od DPH i cla do částky 22 eur se nevztahují na alkoholické nápoje, parfémy, toaletní vody, tabák a tabákové výrobky," uvedla daňová poradkyně Blanka Štarmanová ze společnosti TaxVision. Nevýhodou on-line nákupu v zahraničí mohou být také komplikovanější reklamace či náklady na doručení.

„U zahraničních e-shopů bývá překážkou dražší doprava, či dokonce neochota některých internetových obchodů doručovat do Česka. Toto omezení postupně padá a s tím, jak se zlevňují způsoby dopravy a zvyšuje ochota zahraničních obchodů doručovat českým zákazníkům, rostou i jejich útraty," dodal Kulhavý.

V tuzemských e-shopech čeští zákazníci letos utratí přes 67 miliard korun, meziročně o 16 procent víc. Odhaduje to srovnávač cen Heureka.cz. Internetový prodej se na celkovém maloobchodním obratu podílí 6,6 procenta.