"Některé naše kluby nám hlásí, že letošní nárůst aktivních členek je ještě asi o 12 procent větší, než bývá touto dobou obvyklé," řekl Petr Kořínek, jednatel společnosti Expreska, která v provozuje zhruba 30 fitness center pro dívky a ženy v celé republice. Firma podle něj zaznamenává nejvíce zájemkyň tradičně v druhé polovině ledna, po první výplatě v novém roce. Meziroční růst zhruba o pět procent pocítilo fitness centrum v největším českém aquaparku Aquapalace Praha. Zvýšený zájem o cvičení tu každoročně trvá minimálně do poloviny února. Aquapark uvedl, že letos po svátcích lidé proti loňsku více navštěvují i wellness a sauny.

Většina oslovených center nechala ceny na loňské úrovni. Pokud firmy přece jen zdraží, snaží se růst cen kompenzovat. "Zdražili jsme jen některé služby, a o to řádově o deset až 20 procent. Zavedli jsme však nové slevy pro seniory a studenty," uvedla například Kynychová. Dodala, že se nyní rozšiřují nové trendy cvičení, jako jsou kruhové tréninky nebo takzvané TRX, při kterém lidé posilují celé tělo včetně vnitřních svalů.

Bez rad expertů

Ponovoroční zvýšení zájmu naopak nepocítili oslovení výživoví poradci. Lidé se totiž podle nich často nedívají na změnu životního stylu komplexně. "Mnoho lidí jde cvičit, ale už nejsou ochotni si poradit se stravou," řekl výživový poradce Martin Škába. Další výživový specialista Petr Havlíček uvedl, že v Česku se sice o výživě v posledních letech hodně mluví, situace ve společnosti se ale příliš nemění. "Pokud zhodnotíme zdravotní stav obyvatel a množství lidí s nadváhou či obezitou, pak se mi nezdá, že by byli lidé znalostmi o výživě zasaženi více než kdy předtím," uvedl. S tím souhlasí i Škába. "Když vidím v supermarketech, jak lidé nakupují potraviny, tak mi přijde, že se v nich stále většina lidí nevyzná," podotkl. Oba připomínají, že zdravotní stav a tělesná hmotnost lidí samozřejmě nesouvisí jen s výživou, ta ho ale může výrazně ovlivnit.

Škába také upozornil na množství nekvalitních výživových poraden, které podle něj ničí trh. Uvedl, že při výběru kvalitního výživového poradce by si měli lidé dát pozor zejména na poradny, které předstírají, že jsou zadarmo. "Ve skutečnosti zadarmo nejsou, dané firmy tam prodávají své doplňky stravy nebo koktejly," dodal Škába.