„Přední strany mohou hodně napovědět o tom, jací my Češi jsme. Obchodníci tam umisťují produkty, které mají největší šanci nás zaujmout,“ vysvětlil ředitel České distribuční Petr Sikora.
Supermarkety a obchody s potravinami nyní sází na jogurty. Na titulních stranách se objevují nejčastěji, tvoří devět procent nabídky. V roce 2016 byly s pouhými třemi procenty až na 13. místě. Oblíbené zůstává pivo. I po třech letech drží druhou pozici a mezi úvodními produkty ho najdeme v sedmi procentech případů. Do top trojky se mezi potravinami dostaly ještě sýry s šesti procenty.

„Výsledky nás poměrně překvapily. Podobnou analýzu jsme dělali před třemi lety. Tehdy bylo nejčastěji inzerované kuřecí maso, to letos není ani v první desítce,“ konstatoval Sikora.
Nejčastější potravinářské produkty na titulních stranách letáků:
Produkt | Poměr zastoupení |
jogurt | 9 procent |
pivo | 7 procent |
sýr | 6 procent |
Letos poprvé Česká distribuční analyzovala i nabídky jiných než potravinových obchodů. "Většinou jsou výsledky poměrně vyrovnané, ale v některých případech jsou oblíbenci zřejmí. Třeba v obchodech se sportovním vybavením jasně vede sportovní obuv, která tvoří dokonce více než polovinu titulní nabídky,“ shrnul Sikora.

Výrazný úspěch mají dále léky proti bolesti v lékárnách. Ty tvoří 27 procent nabídky. V hobby obchodech je nejpopulárnější osvětlení (26 procent).
Nejčastější drogistické zboží na titulních stranách letáků:
Zboží | Poměr zastoupení |
make-up a líčidla | 16 procent |
šampon | 11 procent |
prací prostředek | 8 procent |
Různý přístup mají jednotlivé kategorie obchodů k počtu produktů na titulní straně a ke slevám. V průměru se na titulní straně setkáme s šesti produkty. Nejvíce položek prezentují potravinové řetězce, kde je průměr devět, nejméně naopak obchody se sportovním vybavením a oblečením. Rekordmani dokážou naskládat na stránku až kolem třiceti položek.
Pouze imageová fotografie
Často zůstává přední strana zcela bez nabídky a zdobí ji pouze imageová fotografie. „Někomu může připadat zvláštní, že se obchody vzdají nejzajímavější inzertní plochy. Je to ale nový trend, na který zákazníci slyší,“ vysvětlil Sikora.
"Na slevy může lákat každý – aby se obchody vzájemně odlišily, musí si vytvořit osobitý styl a způsob komunikace. A letáky jsou ideálním prostorem pro navázání vztahu se zákazníky. Jako průkopníci se v tomto směru ukázaly třeba hobby obchody. Už od titulní stránky na čtenáře vyzařují emoce. Obchodník působí jako parťák, který jim rozumí a umí poradit,“ doplnil Sikora.

Zajímavostí hobby obchodů je i to, že naprostou většinu výrobků na titulních stranách nezlevňují, když až 88 procent produktů nabízejí bez slevy. Na opačném pólu stojí drogerie, jejich nabídku tvoří z 95 procent zlevněné zboží. Z hlediska výše slevy jsou nejštědřejší obchody s nábytkem, které nabízejí průměrnou slevu 55 procent. Za zmínku stojí také nejčastěji se vyskytující sleva, což je 50 procent.
Analyzováno bylo celkem 112 letáků platných v období od 1. 8. do 15. 9. 2019. Zkoumaný vzorek obsahoval letáky od 60 různých obchodních řetězců.