„Cílem je především posilování ochrany českých spotřebitelů díky efektivnější činnosti České obchodní inspekce, která přijetím zákona získá nové a účinnější nástroje při realizaci kontrolních akcí," uvedl dnes ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček.

„Využití takovýchto prostředků by mělo být především u kontrol, kde inspektoři musí poskytovat osobní údaje. Navržené prostředky mohou být použity například při kontrole předváděcích akcí či v autobazarech," dodává ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný. 

Skrytá identita

V rámci kontrol musejí inspektoři často prokazovat svoji identitu (občanským průkazem, pasem…), a to především při kontrolách autobazarů, předváděcích akcí, výkupu druhotných surovin, atd. Plyne z toho nepřiměřené riziko pro inspektora (v postavení spotřebitele), protože kontrolované osobě odhalí svou reálnou identitu (včetně bydliště a data narození).

V mnoha případech inspekce při svých kontrolách nemůže bez skryté identity být již dále efektivní, což se stává například na předváděcích akcích, kdy organizátoři před vstupem běžně žádají o občanský průkaz, znají tak pravou identitu inspektorů a vytváří si seznam, který si případně rozešlou, podruhé již inspektora dovnitř nevpustí.

Vstup do uzamčených prostor

Novela také počítá s tím, že by inspektoři České obchodní inspekce měli nově možnost vstoupit i do uzamčených skladových prostor (speciálně jde o tržnice s uzamykatelnými kontejnery). Při kontrolách na tržnicích se totiž v praxi běžně stává, že při první kontrole se pak ostatní prodejci následně varují navzájem a padělky ze stánků mizí do uzamykatelných kontejnerů nebo jiného skladu, či zamykají celé stánky. Avšak do těchto uzavřených prostor Česká obchodní inspekce v současnosti nemá právo vstoupit a to ani v případech, kdy inspektoři vědí, že tam stánkaři právě ukryli nelegální zboží – padělky.

Podnikání na internetu

Novela také přináší povinnost pro provozovatele webhostingu na výzvu České obchodní inspekce identifikovat toho, kdo si u něj webový prostor skutečně pronajímá. V minulosti totiž vznikaly podvodné internetové obchody, které si na stránky uvedly například neúplné či úmyslně lživé informace o provozovateli (např. cizí či neexistující IČ) a ze strany České obchodní inspekce není v současné chvíli možnost zjistit, kdo stránky skutečně provozuje.