ÚOHS zahajuje správní řízení kvůli podezření ze zneužití dominance ojediněle. Jsou i roky, kdy v této oblasti řízení nezahájil žádné.

Nepřiměřené podmínky ve vztahu ke smluvním partnerům?

Aktuální řízení se týká údajně nepřiměřených podmínek ve vztahu ke smluvním partnerům. Ti musí poště hlásit, zda zásilka, kterou chtějí, aby Česká pošta doručila, již předtím nebyla podána u alternativního poštovního doručovatele. Česká pošta za nesplnění těchto podmínek podle informací ukládá pokuty.

Tiskový mluvčí České pošty Matyáš Vitík řekl, že podle zákona o poštovních službách není držitel poštovní licence, tedy Česká pošta, s.p., povinen uzavřít poštovní smlouvu s jiným provozovatelem v případě, že předmětem této smlouvy je dodání poštovních zásilek, které byly podány u tohoto jiného provozovatele.

"Česká pošta zaznamenala v minulosti opakované pokusy některých konkurentů toto zákonné oprávnění České pošty obcházet, což bylo zatím nepravomocně potvrzeno i rozhodnutím soudu. V zájmu zachování reálné možnosti výkonu tohoto zákonného práva zakotvila Česká pošta, s.p. ve svých smlouvách i tomu odpovídající informační povinnost. Ke konkrétnímu průběhu řízení před ÚOHS se Česká pošta nebude vyjadřovat," uvedl Vitík.

Správní řízení může trvat velmi dlouho

Správní řízení, které antimonopolní úřad vede, trvají v oblasti hospodářské soutěže někdy i roky. V krajním případě hrozí České poště několikamilionová pokuta, ÚOHS ale může také řízení zastavit bez postihu.