Do Číny se zatím nedostávají ani piva typu Pilsner Urquell a Staropramen, která mají za zády finanční sílu nadnárodních vlastníků SABMiller, respektive InBev. Oba koncerny loni v Číně výrazně posílily, ale s jinými než českými pivy. V Číně se naopak snaží prosadit menší Pivovar Klášter, který loni v této zemi absolvoval složitý schvalovací proces.

"Naše piva jsou určená pro zralý trh nebo tam, kde nás znají," řekl Veselý. Jako příklad "nekvalifikovaného" trhu, který ale o českých pivech hodně ví, uvedl Rusko. "Pivní trh se musí nejdříve rozvinout. Číňané musí nejprve získat nátisk a chuť. Dnes pijí pivo jen na žízeň," řekl ředitel. Čínský trh je zatím druhově chudý a prodejní ceny jsou tam velmi nízké. Vozit pivo přes půl zeměkoule je tam zatím hloupost, dodal Veselý, podle něhož je to typické teritorium pro licence. Potenciál je tam obrovský. Spotřeba významně poroste desítky let a ceny se zvýší.

Čína je největším pivním trhem od roku 2002. Ještě v roce 2001 se prodalo v USA 231.000 milionu hektolitrů (v ČR to bylo loni necelých 20 milionů hl), Čína měla o čtyři miliony hl méně. Podle posledních předloňských čísel se spotřebovalo v Číně 308 milionů hl a ve Spojených státech o jeden milion hl více než v roce 2001. Spotřeba v Číně je 28 litrů na hlavu a rok, třetina oproti Evropě a USA a pětina ve vztahu k ČR a polovina vůči Rusům, kteří už pět let konvertují z vodky na pivo.

Pro největší světové pivovary, jako jsou Anheuser-Busch (AB), SABMiller, InBev a dánský Carlsberg, je velmi důležité být v Číně co nejdříve. AB odhaduje, že spotřeba piva v zemi se za deset let zdvojnásobí. Loni se prodej piva v Číně podle AB zvýšil téměř o 15 procent.

České pivovary loni vyvezly do více než 50 zemí přes 3,5 milionu hl, meziročně o 14 procent více. Největší zájem o české pivo mají Německo, Slovensko, Velká Británie, USA, Švédsko a šesté je právě Rusko. Je to vznikající trh, kde nás ale znají, dodal Veselý.