„Ukazuje se, že budeme potřebovat do roku 2020 zhruba dalších patnáct turnusových lokomotiv, celkem tedy zhruba 20 kusů,“ řekl člen představenstva ČD Michal Štěpán. Firma zatím ke změnám chystá podklady.

Mělo by jít o vícesystémové lokomotivy s rychlostí až 200 kilometrů v hodině využitelné hlavně ve vnitrostátním provozu na koridorech modernizovaných na rychlost 160 km/h. „S ohledem k životnosti lokomotiv 30 až 40 let ale musíme počítat i s parametry pro chystané tratě s rychlostí 200 km/h,“ upřesnil požadavky na nové stroje a jejich využití Štěpánův kolega Miroslav Kupec.

Až se příští rok otevře ejpovický tunel na trati Praha – Plzeň, jako na prvním úseku už na něm půjde jezdit dvoustovkou. Začít má i další modernizace koridoru do Českých Budějovic.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chystá postupný přechod na střídavý proud v celé železniční síti a ČD nemají dost lokomotiv, které by umožňovaly jízdy pod různými napájecími soustavami. Navíc řada elektrických lokomotiv silně zastarala. Jeden z pilířů jejich dopravy, lokomotivy řady 151, příští rok oslaví už 40 let provozu.

Zatím poslední nákup lokomotiv řady 380 ze Škody Plzeň skončil prohranou arbitráží. Kvůli pokutě přes miliardu korun se z nich dokonce staly nejdražší lokomotivy na světě.