Pohled na vozový park českých železnic vyvolává rozporuplné emoce. Zatímco moderní vlaky je možné běžně vídat na vytíženějších koridorech, na lokálních tratích jako by se zastavil čas. Nezřídka jsou zde totiž ještě nasazovány lokomotivy a vagóny vyrobené v 70. letech minulého století. Kvůli dlouholetému podfinancování železnice totiž doposud na nákup modernějších strojů nebyly peníze.

Staré vlaky ovšem postupně míří z českých kolejišť pryč. Největší tuzemský dopravce České dráhy plánuje rozsáhlou modernizaci. Do roku 2032 chce investovat do obnovy vozového parku částku přes 164 miliard korun. „Naším cílem je dosáhnout postupně stavu, kdy cestujícího ani nenapadne vnímat moderní vlak jako něco mimořádného a nového, ale jako běžnou součást pohodlného, rychlého a spolehlivého cestování po železnici,“ nechal se slyšet ministr dopravy Martin Kupka.

České dráhy slíbily modernizaci při prosincové změně jízdního řádu:

Vlaková doprava. Ilustrační snímek
Vyšší ceny i modernější vlaky. Na české železnici začíná platit nový jízdní řád

Úplně novými vlaky se cestující svezou i letos. Největší tuzemský dopravce tento rok proinvestuje 18,7 miliardy do nových lokomotiv a souprav. Největší počty nových regionálních souprav nasadí v Praze a Středočeském kraji a v krajích Královéhradeckém a Olomouckém.

Nicméně nových souprav se dočkají všechny regiony. „Pokud dosud probíhala výměna starších vlaků za nové jakousi evolucí, pak rok 2024 bude na české železnici představovat skutečnou revoluci. Výrobci nám během letošního roku dodají skoro 140 elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv. Když bychom počítali každý vůz a článek jednotek samostatně, je to zhruba 440 jednotlivých vozidel. Přepočteno na sedačky uvedeme do provozu víc jak 22 000 pohodlných míst v klimatizovaných a bezbariérových vlacích s palubní Wi-Fi a dalšími vychytávkami, které patří k cestování v 21. století,“ vypočetl generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Konec legendárních lokomotiv

Milovníci nostalgie se tak musí připravit na stahování starých vozů a lokomotiv. Už v loňském roce dráhy z provozu v Plzeňském a Zlínském kraji stáhly motorové vozy řady 810 lidově nazývané orchestrion, autobus, šukafon či jen motoráky. Do úplného pomyslného důchodu ale nezamířily. „V Plzeňském a Zlínském kraji jezdí už jen jako záloha a výpomoc v případě nedostatku běžných vozidel. Stejná situace nastane v průběhu roku i v Pardubickém kraji,“ nastínil Medelský.

'Motoráky' budou v letošním roce stažené z provozu v Pardubickém kraji.'Motoráky' budou v letošním roce stažené z provozu v Pardubickém kraji.Zdroj: se svolením Českých drah

Nahrazeny budou moderními motorovými jednotkami nové řady 487 od polské společnosti Pesa. Za úkol mají přilákat cestující. Oproti současným vlakům totiž nabídnou vyšší komfort. Kromě 115 míst k sezení mají klimatizaci, wi-fi, a také zásuvky s napětím 230 V či s koncovkami USB pro dobíjení elektroniky. Nabízejí místo i pro přepravu jízdních kol.

Na jaře rovněž mají z kolejí zmizet elektrické jednotky řady 460 zvané tornádo, a to na lince Olomouc – Vsetín. Nahradí je modernější jednotky RegioPanter, které na trati již částečně operují. Stejně tak budou dráhy postupně stahovat lokomotivy řady 151 (přezdívané krysa či banán) či třeba lokomotivy řady 371 (bastard).

Legendární vlaky 460 zvané tornádo:

Zdroj: Youtube

Novinky chystají i menší dopravci

Modernizaci vozového parku mají v plánu i další železniční dopravci. „Nakoupili jsme třináct jednotek nízkopodlažních a klimatizovaných vlaků Stadler GTW 2/6, které projdou revitalizací, aby v nich byl ještě větší prostor pro přepravu kol a kočárků. Vlaky budou vybaveny informačním systémem, připojením k internetu nebo zásuvkami na dobíjení drobné elektroniky,“ uvedl mluvčí Arriva transport Česká republika Jan Holub.

Na trati z Ústí do Kolína nasadil RegioJet vlak z Číny:

Sirius - čínský vlak zkrášluje trať mezi Ústím a Kolínem
VIDEO: Sirius na scéně. Vlak z Číny zkrášluje trať mezi Ústím a Kolínem

Pozadu nezůstává ani „žlutý“ dopravce RegioJet. Ve druhé polovině roku se jeho flotila rozšíří o třináct nových lokomotiv Traxx MS3. „Ty potvrzují závazek společnosti k neustálé modernizaci a investicím. Nasazovat také budeme sedm nových nízkopodlažních elektrických jednotek od výrobce PESA. Tyto jednotky budou nasazeny na nově spouštěné pražské linky S49 a S61 od prosince 2024,“ uvedla mluvčí společnosti Alexandra Janoušek Kostřicová.

Novinky na kolejích

  • V letošním roce převezmou České dráhy 45 RegioPanterů, 59 RegioFoxů a osm osmivozových souprav ComfortJet.
  • Do provozu České dráhy budou uvádět i moderní vozidla typu RegioShuttle nebo Siemens Desiro z Německa.
  • Rozroste se také flotila moderních lokomotiv Siemens Vector. Od leasingové společnosti RSL jich získají České dráhy letos 22 kusů. Na konci roku jich tak České dráhy budou mít celkem 61.