České dráhy chtějí v příštích letech modernizovat svůj lokomotivní park o nová dieselová hnací vozidla a poprvé i takzvané duální lokomotivy. Ty mají kombinovat provoz na elektřinu a buď na naftu, nebo na baterie.

Srážka nákladního a osobního vlaku u Českého Brodu.
Komplikace kvůli nehodám na železnici: Českým drahám chybějí vlaky

Plán na pořízení nových lokomotiv vyplývá z takzvaných předběžných tržních konzultací, které zveřejnily České dráhy na svém profilu zadavatele. V nich oslovily výrobce, některé dopravce i leasingové firmy s poptávkou, zda jsou schopni dodat lokomotivy, jaké poptávají.

Až třicet nových strojů

Podle zadávací dokumentace chtějí České dráhy až třicet nových strojů: deset motorových lokomotiv a dvacet duálních. Chce s nimi jezdit nejen po českých kolejích, ale i na Slovensku, v Rakousku, Polsku, Německu a Maďarsku. ČD zatím nejsou rozhodnuty, zda lokomotivy chtějí koupit nebo si je pronajmout na deset let.

V případě motorových lokomotiv počítají s proběhem 150 tisíc kilometrů za rok, u duálních 250 tisíc. U duálních lokomotiv chtějí stroje na rychlost 160 km/h v elektrické trakci a 140 km/h v nezávislé trakci buď na naftu nebo baterie.

Dva mrtvé si vyžádal 21. července 2020 střet vlaku s osobním automobilem na nechráněném železničním přejezdu na okraji Borohrádku na Rychnovsku
Nehod na železnici přibývá. V červenci jich bylo nejvíce od roku 2015

Výkon musí být nejméně 2 MW. Pro naftu musí mít taková lokomotiva nádrž nejméně 3 tisíce litrů, u baterie požaduje jen specifikaci dojezdové vzdálenosti.

U motorových lokomotiv chtějí České dráhy stroje s výkonem 2 MW a rychlostí až 140 km/h s dieselektrickým přenosem výkonu.

České dráhy současně vypsaly i konzultace pro chystanou modernizaci deseti lokomotiv řady 742.