Podle všeho však půjdou všechny prostředky do kapsy Českých drah. Aspoň to vyplývá z vyjádření hejtmana Pardubického kraje a prvního místopředsedy Asociace krajů Radka Martínka. Nikdo jiný prý nabídku nedal a kraje podle něj výběrová řízení na jednotlivé tratě vypisovat nemusí.

A i kdyby je vypsaly, je zřejmě výherce dopředu jasný. „Uzavřená dohoda klade takové podmínky pro přepravce, že je jiný jen těžko splní,“ prohlásil Martínek. Z osobních setkání prý navíc nabyl dojem, že z jejich strany nejde o reálné plány na přepravu, ale pouze o proklamace. Jeho slova pobouřila majitele Student Agency Radima Jančuru, která se o možnost provozovat železniční dopravu také uchází. „Každý kraj musí vypsat výběrové řízení, jinak by se prohřešil proti evropské legislativě,“ říká.

Navíc prý je nabídka dopravců, kteří mají zájem o provozování, většinou o 20 až 30 procent levnější a kvalitnější než současný stav. „Máme dlouhodobě zájem o rozšíření svého působení v železniční dopravě. Provozování železnice Desná nebo další aktivity prezentované v posledních letech v médiích jsou dokladem toho, že nejde o pouhé proklamace, ale o reálný zájem,“ dodal mluvčí Veolia Transport Ivo Novotný.

Miliardy na rychlíky

Stát podepíše i další desetiletou smlouvu. S Českými drahami (ČD). Ta jim každoročně zajistí na provoz rychlíků 3,9 miliardy korun. „Získáme tím jistotu pro svůj další rozvoj,“ komentoval to generální ředitel Českých drah Petr Žaluda. České dráhy ovšem musí snížit své náklady. Čtvrtinu spojů přitom nechá stát v následujících deseti letech Českým drahám, na provozování dalších vypíše výběrové řízení. „Otestujeme tak aspoň stav trhu,“ říká ministr dopravy Gustáv Slamečka.