Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dráhy zaplatí stamilionovou pokutu za dominanci

Praha - České dráhy mají podle rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zaplatit 254 milionů za zneužití dominantního postavení na trhu v nákladní dopravě.

12.5.2009 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

První rozhodnutí přitom padlo už loni v červenci, kdy ÚOHS stanovil pokutu na 270 milionů. Na základě rozkladu Českých drah ji nyní o 16 milionů snížil, přesto jde o jednu z nejvyšších pokut, kterou kdy úřad udělil. ÚOHS tvrdí, že ČD zvýhodňovaly některé své klienty, když jim počítaly různé ceny.

Výhodnější podmínky České dráhy poskytovaly především zákazníkům, jimž byla nabídnuta přeprava od konkurenčních firem. Konkurenti Českých drah přitom neměli možnost na takovou cenovou politiku adekvátně reagovat,“ míní místopředseda ÚOHS Robert Neruda.

Podle něj ČD také pochybily, když bez objektivních důvodů odmítly uzavřít smlouvu o zákaznickém tarifu svým konkurentům SPEDIT TRANS a ŠPED-TRANS Levice. „V konečném důsledku tak bylo těmto společnostem znemožněno, respektive výrazně ztíženo další působení na trhu,“ míní Neruda. České dráhy se však chtějí bránit i proti novému rozhodnutí.

„Budeme žádat o odložení splatnosti a v zákonné lhůtě podáme správní žalobu ke Krajskému soudu v Brně, kde se budeme domáhat zrušení rozhodnutí,“ říká mluvčí ČD Ondřej Kubala. Podle ČD úřad špatně vymezil takzvaný relevantní trh. Podle nich nelze do trhu v nákladní dopravě počítat pouze železnici. „V nákladní dopravě ČD Cargo významně konkuruje kamionová doprava, která se na tomto trhu podílí 75 procenty,“ upozorňuje generální ředitel ČD Petr Žaluda.

Dráhy se také brání, že opatření k nápravě údajných pochybení už přijaly, přičemž ÚHOS tato opatření shledal jako dostatečná. „Podle zákona měl úřad v takovém případě řízení zastavit, což neudělal,“ stěžuje si Žaluda. Pokud by České dráhy musely pokutu zaplatit, mělo by to podle něj zásadní dopad na hospodaření společnosti. „Navíc nevidím důvod, proč by měly pokutu platit České dráhy, tedy provozovatel ztrátové osobní dopravy,“ říká Žaluda. V případě, že soud rozhodnutí ÚOHS potvrdí, budou dráhy požadovat, aby částku uhradila dceřiná společnost ČD Cargo, která v současnosti nákladní dopravu provozuje.

Autor: Martin Dohnal

12.5.2009 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš.
1 9

ANALÝZA DENÍKU: Voliči hlasovali proti klasice

Kateřina Perknerová.
2 9

Pohledem Kateřiny Perknerové: Konec starých časů

Nejúspěšnější kandidát ODS Václav Klaus ml.: Zrušil bych 90 procent zákonů

Se ziskem 22 635 preferenčních hlasů vstoupil do velké politiky syn někdejšího prezidenta Václav Klaus mladší. Stejně jako jeho otec, ve věku 48 let.

TOP 09: Slzy i volání po Kalouskově rezignaci

Pomáhej nám pánbůh. Těmito slovy ukončil svůj projev po sečtení všech hlasů čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg. Topka právě utrpěla drtivou porážku, do sněmovny se dostala jen s odřenýma ušima. Z dosavadních 26 mandátů obhájila jen sedm. Nezískala dokonce ani prvenství ve „své“ tradiční baště – v hlavním městě, kde byl lídrem. Tam skončila až čtvrtá.

Nejmladšího a nejstaršího poslance dělí 58 let

V nové Poslanecké sněmovně zasedne zároveň nejmladší i nejstarší poslanec v historii Česka. Do poslanecké lavice usedne devětasedmdesátiletý Karel Schwarzenberg, který byl zvolen za TOP 09. Dosud patřilo prvenství nejstaršího poslance Zdeňku Jičínskému, kterému bylo při zvolení v roce 2006 77 let. Naopak nejmladším zástupcem bude Schwarzenbergův partajní kolega Dominik Feri, kterému je 21 let, tři měsíce a deset dní. Oba dva kandidovali v Praze.

Komentář Tomáše Skřivánka: Praha volila jinak

Hlavní město hlasovalo jinak než zbytek republiky. Potvrdilo se toi v letošních parlamentních volbách. Praha stáhla svou jen dvacetiprocentní podporou vítězné hnutí ANO, takže jeho celostátní výsledek nezačíná trojkou. Pomohla Pirátům přeskočit ve finálním součtu Okamurovu SPD. Díky metropoli nakonec ve sněmovně zasedne i TOP 09, která až po započtení pražských okrsků vyskočila ze čtyř na 5,3 procenta.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení