Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil rozhodnutí prvního stupně, že se ČD provinily, výši pokuty ale snížil. Rozhodnutí je pravomocné, a dopravce tak pokutu musí zaplatit. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Stanovisko Českých drah ČTK zjišťuje.

Ilustrační snímek
Lidí ve vlacích mezi Prahou a Moravou ubývá. Spojům do Brna "pomáhá" D1

Dominantní postavení podle úřadu České dráhy zneužily na tratích Plzeň - Most a Pardubice - Liberec, když ČD podaly v tendru nabídky s nepřiměřeně nízkou výší prokazatelné ztráty. Ta se používá při výpočtu odpovídající kompenzace pro provozovatele veřejné dopravy.

"Díky této nabídce České dráhy nabídkové řízení vyhrály, a poté začaly poskytovat služby, u nichž úhrada prokazatelné ztráty spolu s dalšími výnosy z poskytování uvedených služeb v této relaci nepokrývala jeho vyhnutelné náklady na jejich poskytování," uvedl Petr Rafaj.

Předseda při svém rozhodování částečně vyhověl námitkám Českých drah k výpočtu výše pokuty. "V prvostupňovémrozhodnutí nebyla zohledněna různá míra závažnosti dopadů jednání na obchod mezi členskými státy a na trh národní, což se projevilo tím, že základní částka pokuty byla za všechny delikty spáchané v souběhu navyšována stejně přísně," zdůvodnil snížení sankce Rafaj.

Ilustrace pražského hlavního nádraží, 10. srpna. Hlavní nádraží, Wilsonovo, cestující, spěch, turista, zavazadla, kufr, pospíchání, nástupiště, České dráhy, ČD
Špatná zpráva. Načas dojede čím dál méně vlaků

Na trati Plzeň-Most docházelo k protisoutěžnímu jednání v letech 2005 až 2014, na trati Pardubice-Liberec v letech 2006 až 2014. Svým jednáním způsobily České dráhy újmu dalším soutěžícím společnostem, které se v začátcích liberalizace železniční dopravy o zakázku ucházely.

Na obou tratích se o provoz ucházela také společnost Viamont, která v současnosti funguje pod názvem GW Train Regio a provozuje dopravu na několika regionálních tratích v Česku. O trať Pardubice - Liberec se ucházela ještě společnost Connex Česká železniční. Založena byla v roce 2004, aby provozovala železniční dopravu, což se nepodařilo, a v roce 2008 vstoupila do likvidace.