Legendární vlak RegioShark má nástupce. Nové soupravy budou jezdit i na Pardubicku. Podle odhadů by se první cestující mohli novými vozy svézt ještě v letošním roce. Oficiální název soupravy výrobce PESA Bydgoszcz společně s Českými drahami představí v březnu.
„Pardubický kraj má objednaných sedm jednotek, které chceme nasadit na trase číslo 238 v úseku Pardubice – Havlíčkův Brod," řekl náměstek hejtmana Michal Kortyš. Jedná se o zakázku v hodnotě 665 milionů korun. Uvedení do provozu záleží na tom, kdy výrobce splní všechny povinnosti a jednotky projdou zkouškami, které se budou provádět ve Výzkumném Ústavu Železničním ve Velimi.
„Bohužel došlo vinou covidu-19 a ruské agrese na Ukrajině ke zpoždění dodávek dílů. Podle odhadů by k získání potřebných povolení mohlo dojít na podzim letošního roku, pak vozy začneme postupně nasazovat na trať,“ dodal Michal Kortyš.

Souprava určená pro České dráhy bude jezdit provozní rychlostí 120 kilometrů za hodinu, přičemž maximální konstrukční rychlost činí 160 kilometrů za hodinu. Jednotka nezávislé trakce je určena pro osobní regionální i meziregionální dopravu a má kapacitu 110 sedících cestujících v první i druhé třídě. Je částečně nízkopodlažní a nabízí místo pro přepravu kočárků a jízdních kol.
Součástí výbavy je klimatizace, topení, univerzální vakuové WC, vnitřní i vnější LED osvětlení, infopanely, WiFi, kamerový systém a zařízení pro sčítání cestujících.
O pohon se starají dva 400 kW motory Rolls Royce Solutions splňující emisní limity EU 5. Lze je také provozovat na hydrogenačně upravený rostlinný olej (HVO), jeho užitím lze dle výrobce sníží emise skleníkových plynů o 70 až 90 procent.
„Jelikož trať, na které chceme jednotky nasadit, není elektrifikovaná, rozhodli jsme se využít osvědčených motorů. Do budoucna samozřejmě zvažujeme pohon na vodík, ale nejprve chceme mít více zkušeností se zavedením této technologie v České republice. Ale i tento dieselový pohon splňuje všechny normy a využití HVO nabízí ještě další snížení ekologické zátěže z provozu,“ doplnil Michal Kortyš.