Brazílie připravuje soutěže na výstavbu a provozování silníc, dálnic a železnic v hodnotě 133 miliard realů (1,2 bilionu korun). Zhruba 91 miliard realů půjde na výstavbu 10.000 kilometrů železnic a 42 miliard na výstavbu 7500 kilometrů silnic. "Brazílie si velmi uvědomuje nedostatky v železniční dopravě. Přestože je 110krát větší než ČR, tak její železniční síť je stejně dlouhá jako v ČR," uvedl Zmrzlík.

Brazílie chce také budovat elektrárny na uhlí i zemní plyn. Investice do energetického sektoru mají do roku 2020 dosáhnout 540 miliard dolarů (11 bilionu Kč). Asi 75 procent elektřiny nyní dodávají vodní elektrárny. Očekávané investice do těžebního průmyslu do roku 2016 mají dosáhnout 75 miliard dolarů (1,5 bilionu Kč).

České pivo v Brazílii

Perspektivním trhem je také pivovarnictví, šanci tak mají i výrobci zařízení pro výstavbu pivovarů. "České pivo je v Brazílii symbolem nejvyšší kvality. Brazilské klima neumožňuje domácí produkci chmele," dodal Zmrzlík.

České firmy loni do Brazílie vyvezly zboží za 10,8 miliardy korun. Do ČR se z Brazílie dovezlo zboží za 5,6 miliardy korun. Saldo obchodní výměny od roku 2008 roste a loni přesáhlo pět miliard korun. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu a brazilského ministerstva rozvoje. Mezi hlavní položky tuzemského vývozu patří čerpadla a dopravníky na kapaliny, autodíly, kaučuk a dětské kočárky. ČR z Brazílie naopak dováží maso, léčiva, kávu a tabák.

Obchodní vztahy bývalého Československa s Brazílií mají bohatou historii. Jejich začátek spadá do období krátce po vzniku ČSR v roce 1918. Značky Škoda, ČKD a Jawa měly na brazilském trhu výborný zvuk již v meziválečném období a významně napomáhaly pronikání dalších českých výrobců na místní trh v pozdějších letech, uvádí MPO.