Důvodem je nedostatek zakázek, řekl ČTK předseda představenstva společnosti Petr Duda. Loni firma vyrobila čtyři lodě, letos jich na dokončení čeká pět. Práce by měla vydržet zhruba do června.

Podle Dudy hodně lodí včetně námořních v Evropě stojí, objem přepravy značně poklesl. „Je velká konkurence, výroba lodí poklesla všude ve světě,“ uvedl. Loni společnost vyrobila čtyři lodě, letos jich na dokončení čeká ještě pět. Práce na nich byl měla vydržet zhruba do června.

Problém vidí i ve splavnění Labe, které omezuje místní rejdaře, jejichž tíživá situace se negativně promítá do hospodaření firmy. Firma eviduje rostoucí objem pohledávek po lhůtě splatnosti. Stát podle firmy problém neřeší. „Máme problém například i se spouštěním lodí. Za každý den, kdy se loď nedostane k zákazníkovi, platíme velké penále,“ řekl Duda. Pokud se podaří sehnat Českým loděnicím zakázku, je cena požadovaná odběratelem tak nízká, že se výroba ani nevyplatí.

Podle Dudy by bylo pro firmu řešením sehnat sehnat strategického partnera, který by přinesl efektivní zakázky a umožnil vstup na další trhy. České loděnice mají dva výrobní závody v Děčíně Křešicích a v Ústí nad Labem kde jsou dva provozy – Valtířov a Olšinky. Jako poslední možnost připadá v úvahu prodej některého z areálů.

Společnost v posledních letech vykazovala tržby kolem 300 milionů korun ročně. Největšími odběrateli byly společnosti z Nizozemska a Německa. Jediným akcionářem společnosti je firma ČL invest.

Propouštění firma v předstihu projednala s odborovou organizací a úřadem práce. Vnímá ho jako velký sociální problém a snaží se vytvořit takové podmínky, které usnadní odcházejícím zaměstnancům situaci. A to například tím, že se s odborovou organizací firma dohodla na dodatku kolektivní smlouvy, který zaměstnancům zaručuje vyšší odstupné, než je dáno zákonem.