Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

České lokálky v ohrožení. Nové předpisy je neúnosně prodraží

Česká republika může brzy přijít o pozici lokálkové velmoci. V Evropské unii totiž byl nedávno schválen 4. železniční balíček, který rozšiřuje stávající technické standardy hlavních tratí i lokálek. Tím by se jejich modernizace neúnosně prodražila.

25.4.2018 7
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Václav Havránek

Základní otázka zní: Musí mít lokálka kdesi v českém pohraničí podobné vybavení jako hlavní trať? Na odpovědi, kterou se nyní snaží nalézt Správa železniční dopravní cesty a ministerstvo dopravy, do značné míry závisí osud české regionální železnice.

„Pokud ano, bude to znamenat v případě jejich modernizace i vybudování podchodů, výtahů či jiných bezbariérových přístupů, například centrálních přechodů a dalších prvků,“ říká ředitel strategie SŽDC Radek Čech. Modernizace takové tratě by pak v mnoha případech nepřicházela kvůli vysokým nákladům v úvahu. Řada tratí by tak spěla k neodvratnému konci.

Nabízí se ale jedno řešení. Lokálky, na které nezajíždějí vlaky z hlavních tratí, by mohly získat výjimku tím, že by se přeřadily z kategorie regionální dráha do kategorie místní dráha. Ta v zákoně již existuje, zatím do ní ale spadají jen tratě bez pravidelné dopravy. „Bude třeba předefinovat pojem místní dráha a tratě v této kategorii následně z nových pravidel vyloučit,“ doplnil manažer. Zda to bude stačit, ale není jasné. Konečné slovo by měl odbor na úřadu vlády, který posuzuje slučitelnost českého práva s právem Evropské unie, a následně Evropská komise.

Přejdou kraje na levnější autobusy?

Podobně žhavým tématem ve vztahu k dalšímu osudu lokálek je zavádění evropského zabezpečovacího systému, který je znám pod zkratkou ETCS. Řídí se přitom stejnými pravidly jako bezbariérové přístupy.

Povinnost modernizovat lokálky podle všech unijních standardů včetně ETCS by jakoukoliv jejich rekonstrukci odkázala mimo finanční možnosti státu. Zároveň by krajům prodražila provoz vlaků, neboť nové stroje splňující všechny potřebné standardy jsou výrazně dražší.

Podle Čecha ale brambor zvaný ETCS není zdaleka tak horký, neboť pro tratě do rychlosti 100 kilometrů v hodině není třeba žádný vlakový zabezpečovač. Roli hraje i zdroj peněz. Pokud se bude modernizace dít za evropské peníze, bude ETCS povinné, za národní peníze si může investor (do rychlosti do sto kilometrů v hodině) pořídit i jiné zabezpečovací zařízení.

Evropským zabezpečovacím systémem nicméně bude třeba osadit tratě, které – byť lokální – vedou do uzlových stanic. To samo o sobě může stačit, aby kraj raději objednal výrazně levnější autobusy.

Autor: Jan Šindelář

25.4.2018 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

SERVIS


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vteřiny dne 23. května 2018
8

Bianco šek pro Babiše, neudržitelné důchody a prodej Student Agency: Vteřiny dne

Petra Kvitová po operaci pořezané ruky a dům v Prostějově, ve kterém došlo k přepadení. Ilustrační koláž
2 24

Policie dopadla možného pachatele útoku na tenistku Kvitovou. Má jít o narkomana

Přepisování dějin a honičky na Pardubicku a Porta v novém hávu: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 22. až 23. května 2018.

Putin se opět sejde s Macronem, proberou Írán, Ukrajinu a Sýrii

Rusko a Francie podepíší po jednání mezi prezidenty Vladimirem Putinem a Emmanuelem Macronem několik dokumentů o vzájemné spolupráci. Jednání se uskuteční ve dnech 24. a 25. května v Petrohradě. Oba státníci budou diskutovat o řešení otázek souvisejících s íránsým jaderným programem, se situací na Ukrajině a s vývojem v Sýrii. Uvedla to agentura Tass.

Hospoda není cukrárna. Poslanci se opět přeli o protikuřácký zákon

Zmírnění protikuřáckého zákona zřejmě bude čelit ve Sněmovně návrhu na zamítnutí už v prvním čtení. Poslanci dnes úvodní kolo debaty o poslanecké předloze, jež by upravila zejména nynější úplný zákaz kouření v restauracích, stejně jako před měsícem nedokončili. Kdy se Sněmovna k projednávání návrhu změn v protikuřáckém zákonu vrátí, není jasné.

Z Hillaryho výšvihu na Mount Everestu zbyl jen svah, tvrdí horolezci

Namísto legendárního skalního výstupku zvaného Hillaryho výšvih, který se nacházel těsně pod vrcholem Mount Everestu, zůstal jen pozvolný sněhový svah. Z donedávna dvanáctimetrové svislé skalní stěny se totiž utrhl asi pětimetrový kus, který se zřítil do propasti. Potvrdili to horolezci, kteří se z nejvyšší hory světa nedávno vrátili.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT