Za loňský rok se vývoz zvýšil skoro o pět procent (4613 tis. hl) a vysoké nárůsty přicházejí i letos. Podle dat Českého svazu pivovarů a sladoven (ČSPS) se v červnu meziročně vyvezlo o 19 procent více, a začátek léta byl ještě silnější.

„S optimismem hledí pivovary na červencové výsledky exportu, který se oproti loňskému červenci zvedl o 29 procent,“ uvedla výkonná ředitelka ČSPS Martina Ferencová. Absolutní čísla v hektolitrech zveřejňuje svaz až na závěr roku. Exportním trhům v rámci EU vévodí tradiční Slovensko, Německo a Polsko. Mimo starý kontinent se českým pivům daří v Rusku, Jižní Koreji, ve Spojených státech a na čtvrtém a pátém místě se „perou“ Srbsko a Kanada.

„Český ležák plzeňského typu patří mezi favority nejen Čechů, ale i cizinců. V rámci porovnání letošního a loňského června se výstav ležáků v rámci exportu aktuálně zvýšil o 22 procent,“ popisuje Ferencová.

Méně, ale kvalitně

Dobré zprávy z ciziny aspoň částečně kompenzují domácí hospodský útlum. Pivo prodávané v obchodech dnes válcuje to čepované v poměru 62 ku 38. Pozitivní je aspoň fakt, že na domácí půdě roste zájem o ležáky, pokud už lidé vyrazí na čepované pivo, chtějí něco speciálnějšího.

Ležáky loni atakovaly hranici 49 procent celého trhu, na výčepní (desítky) připadá 46,6 procenta. I proto se svaz už pošesté pustil do oslav Dnů českého piva, které mají podpořit právě domácí pivní a hospodskou kulturu, včetně jejího spojení s patronem pivovarníků, svatým Václavem.

V rámci akce, která dnes startuje, nabídnou hospody speciální piva, pivní menu, a někteří menší producenti hodlají svátek oslavit i akcí „malé pivo k obědu zdarma“.

Mobil napoví

Letos poprvé bude festival plně interaktivní. Kromě webových stránek dnyceskehopiva.cz a stejnojmenného facebookového profilu se do akce připojily i Google mapy, které by měly návštěvníky upozorňovat na nejbližší hospody a pivovary, které v rámci oslav připravily zajímavou akci či speciální pivo.

K letoším Dnům piva svaz představil i výsledky průzkumu o tom, co Češi chápou jako největší pivní symbol. Pro 54 respondentů je největším symbolem půllitr, 24 procent si pivo spojí s pěnou a pro desetinu Čechů je největším symbolem piva chmel.