Nižší poptávka a náklady na restrukturalizaci – to byly hlavní příčiny, kvůli kterým celosvětový zisk gigantu Nestlé klesl o téměř 16 procent na 160 miliard korun. V Česku firma vydělala jen zlomek této částky, přesto se ve své výroční zprávě označila za jedničku na domácím trhu potravin a nápojů.

„Nestlé je pevnou součástí české ekonomiky. Jsme rádi, že jsme mohli přispět k jejímu růstu a dále rozvíjet značky a výrobky, za které jsme v této zemi zodpovědní,“ uvedl šéf české pobočky Torben Emborg. Podobně pozitivní vývoj očekává i letos.

Tuzemské tržby dosáhly výše 10,7 miliard korun. Za poslední dva roky se ve firmě navýšily průměrné mzdy celkem o 23 procent. Nestlé se zároveň pochlubilo snižováním emisí a spotřeby energií. Oba jeho moravské závody dnes spotřebují o polovinu méně vody než před sedmi lety.

Dva tisíce značek a stoletá tradice

Nestlé v České republice vyrábí a distribuuje více než šest desítek značek potravin a nápojů – od čokolády a bonbónů přes výživu pro děti, kávu, kulinářské výrobky až po krmivo pro domácí mazlíčky, cereálie a klinickou výživu. Řada z nich má přitom velmi dlouho tradici: Lentilky od roku 1907, tyčinka Kofila od roku 1923 či Hašlerky od roku 1920.

Více než polovina produkce české pobočky Nestlé směřovala na export, převážně do sousedních postkomunistických zemí. Olomoucký závod Zora vyrobil 41,5 tisíce tun čokoládových cukrovinek (například tyčinek Margot či Studentské pečetě), holešovský závod Sfinx pak vyprodukoval 16,5 tisíce tun bonbónů.

Celosvětové potfolio původem švýcarského kolosu Nestlé zahrnuje přes dva tisíce značek prodávaných ve více než 150 zemích. Patří mezi ně například tyčinky Kit Kat, Lion, cereálie Chocapic a Cini Minis, balená voda Vittel, káva Nescafé a Nespresso, nanuky Schöller, kojenecká výživa Beba, zvířecí žrádlo Felix a Friskies nebo instantní polévky a koření Maggi.