Železniční infrastruktura umožňuje na části železničních tras provoz vlaků s maximální délkou 720 metrů. Takto dlouhý spoj by ale mohl projet pouze z Petrovic u Karviné do Břeclavi, nebo mezi Přerovem a Českou Třebovou. Zájem vypravovat takto dlouhé spoje ve vnitrostátní dopravě ale není, vlaky podobných délek proto po českých železnicích nejezdí, uvedl Tesař. Ekonomicky zajímavé by mohly být pro mezistátní přepravu, tomu ale brání nedostatečná infrastruktura zejména v příhraničních oblastech.
SŽDC se přesto možnostmi průjezdu dlouhých vlaků zabývá. Na tratích evropského významu se například staniční kolejiště modernizují tak, aby bylo možné zde takto velký vlak odstavit a jiný spoj jej mohl předjet nebo křižovat. S nutnou rezervou tak musejí být nová kolejiště dlouhá alespoň 780 metrů. Kolik nádraží bude nutné přestavět a jaké investice si úprava vyžadovaná Evropskou unií vyžádá, není zatím podle něj možné vyčíslit.
Čtěte také: České dráhy před Vánoci přidají ve vlacích až 5000 míst k sezení
Na možnost využívat delší spoje dopravci čekají. "Prodloužení vlaků je ekonomicky nutné z hlediska konkurenceschopnosti vůči silnici," řekl výkonný ředitel sdružení železničních dopravců Žesnad Oldřich Sládek. Prodloužení o 90 metrů znamená přidat tři vozy, a tím navýšit kapacitu vlaku o více než desetinu.
Na to, aby Českem běžně projížděly vlaky dlouhé téměř tři čtvrtě kilometru, si ale podle předsedy Dopravní sekce Hospodářské komory ČR Emanuela Šípa bude třeba ještě aspoň deset let počkat. Infrastruktura se bude upravovat postupně, první budou hotové tranzitní koridory.
Přečtěte si: Povánoční výprodeje začnou v řetězcích 27. prosince