„Pokud bychom učinili vše, co můžeme, abychom nabídli naše destinace a abychom usnadnili cestování, tak to může být obrovská pomoc turistickému průmyslu a může to být pro Českou republiku nesmírně významná věc," soudí Zaorálek o potenciálu čínských turistů, kterých se v současnosti za hranice země vydává téměř 100 milionů ročně.

Do Česka jich loni přiletělo okolo 165.000. Tento počet přitom každý rok stoupá; o rok dříve to bylo zhruba o 20.000 lidí méně a v roce 2011 lehce přes 100.000. Číňané jsou současně velmi lukrativní turisté s velkou kupní sílou.

„V současnosti jsou Číňané druzí po Rusech v utrácení na hlavu během pobytu v České republice," řekl českým novinářům ředitel odbočky agentury Czechtourism v Šanghaji František Reismüller. „Nejraději nakupují luxusní zboží. Nejvíce utrácejí za české sklo a za světové značky na Pařížské ulici (v Praze)," dodal.

Tomu, aby jich jezdilo do Česka ještě více, má kromě nedávného zjednodušení vízové procedury pro Číňany napomoci i chystaný čínský film Somewhere only we know (Tam, kde to známe jen my), který se bude v čínsko-české produkci od května natáčet v Praze.

Inspirace ve filmu

„Číňani, pokud vidí nějakou zajímavou destinaci ve filmu, tak se potom rádi do té destinace vypraví. Jsou tady už zkušenosti například s filmem thajským, kde následně o sto procent zvýšily výjezdy do Thajska," přiblížil Reismüller možný přínos chystané romantické komedie, od níž si Česko slibuje opakování úspěchu korejského seriálu Milenci z Prahy, po jehož odvysílání se v Jižní Koreji razantně zvedl zájem o návštěvy Česka.

Usnadnit Číňanům cestování do ČR by měla i zvažovaná přímá letecká linka z Číny do Prahy. O tom, odkud z asijské země by do Česka létala a kdo by ji provozoval, se podle Zaorálka stále jedná, podílet na tomto projektu by se ale měly i české subjekty. „Pokud by se zavedla přímá linka mezi jakoukoli čínskou destinací a Prahou, nejlépe Pekingem či Šanghají, tak ten nárůst (počtu čínských turistů v ČR) by mohl být meziročně i 30 až 50 procent," věří Reismüller.