Většina počítačů a mobilních telefonů, které kupujeme a používáme, má na sobě štítek Made in China.

Jak silnou závislost na Říši středu jsme si vybudovali? Na hodnotě dovozu mobilních telefonů do Česka mají Číňané dvoutřetinový podíl, v případě počítačů se jedná o 56 procent. Z dovezených monitorů to jsou dokonce tři čtvrtiny.

Ve skutečnosti bude tento podíl ještě vyšší. Mezi největšími dovozci do Česka se totiž objevuje Německo, které dnes téměř žádné počítače ani mobily nevyrábí. Německo slouží hlavně jako „přestupní stanice" pro dodávky z východu Asie.

Podíl dovozů z Číny roste také u dalších položek. V případě televizí a rádií mají čínské importy zhruba třetinový podíl, u domácích svítidel a vysavačů přibližně 45procentní. Podle mluvčího internetových obchodů Mall.cz Jana Řezáče je třeba rozlišovat dvě skupiny čínských výrobků.

Na jedné straně jsou ty, které v Číně vyrábí renomované světové společnosti. „Tyto výrobky u nás mají v sortimentu elektra největší podíl, zhruba 80 procent," uvádí Řezáč. Zákazníci v těchto případech věří síle značky a zemi původu nepovažují za důležitou.

Čínské značky

Během několika posledních let se však na trhu objevily i ryze čínské značky elektroniky, jmenovitě třeba Lenovo, Xiaomi či Huawei. „Tito u nás dříve neznámí výrobci patří celosvětově ve svých oborech již mezi market leadery a mají už i silnou pozici na českém trhu," doplnil Jan Řezáč.

Stejný trend sleduje u počítačů a jejich příslušenství také společnost Alza.cz. „Růst pozorujeme také u mobilních telefonů, kde značky Huawei a Honor získávají na tržním podílu," zmínil marketingový ředitel Alza.cz Karel Kučera. Dovoz elektroniky z nejlidnatější země světa raketově naroste v posledních sedmi letech. Naopak v případě tradičních položek začíná Čína ztrácet. Na trhu s oděvy a obuví prohrává s levnějšími výrobními závody, umístěnými v Bangladéši, Vietnamu, Kambodži a jiných chudých státech, kde jsou náklady na pracovní sílu až čtyřikrát nižší.

Nárůst hodnoty dovozu čínských oděvů se zastavil v roce 2011, od té doby víceméně stagnuje. Módní řetězce, například C&A, Zara či H&M, postupně přesouvají výrobu do jiných asijských zemí. Čínu zřejmě do konce desetiletí v roli hlavního dodavatele oblečení nahradí Bangladéš.

Zásadním problémem české obchodní výměny s Čínou je její nevyrovnanost. V posledních letech bývá dovoz zhruba desetkrát vyšší než vývoz. Jako příklad může posloužit loňský rok, kdy k nám Číňané dovezli zboží za 467 miliard korun, zatímco dodávky v opačném směru měly hodnotu jen něco přes 45 miliard.

DAVID TRAMBA

Více se dozvíte v aktuálním vydání týdeníku Dotyk.

Stáhněte si týdeník Dotyk zdarma do svého tabletu či smartphonu v App Store nebo Google Play.

Týdeník Dotyk