Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Česko za Evropou stále zaostává v přípravě rychlých tratí

Praha – Délka vysokorychlostních železnic v Evropě stále roste, do roku 2025 by mělo na starém kontinentě existovat podle dat mezinárodní železniční unie (UIC) přes 21.000 kilometrů tratí pro rychlost vyšší než 250 kilometrů v hodině. V Česku má být v této době dokončené jediné spojení pro rychlost přesahující nynější 160kilometrové maximum a tím má být modernizovaný úsek mezi Brnem a Přerovem na dvousetkilometrovou rychlost, řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

29.11.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Iva Valentová

Mezi evropské země s nejrychleji rostoucím počtem kilometrů patří zejména Španělsko, které od roku 1992, kdy otevřelo první rychlostní trať z Madridu do Sevilly, stihlo postavit více než 2500 kilometrů tratí, z nichž drtivá většina je přizpůsobena na maximální rychlost do 300 kilometrů v hodině. Španělská síť je tak podle informací UIC téměř dvakrát delší než v Německu, které má nyní 1300 kilometrů vysokorychlos­tních tratí.

Od poloviny prosince nicméně Německo plánuje otevřít další téměř stokilometrový úsek mezi Lipskem a Erfurtem. Další pokračování této trasy by pro Česko přitom mohlo mít velký vliv, řekl ředitel Centra pro efektivní dopravu Cedop Tomáš Záruba. "Paradoxně by nám to mohlo otevřít cestu na západ, protože na trase přes Norimberk, která je přímější, je na české i německé straně železniční infrastruktura v extrémně špatném stavu, dodal.

Spojení Praha-Lovosice

Skutečné vysokorychlostní trasy ale v Česku pravděpodobně nevzniknou před rokem 2030. Jediným úsekem, ke kterému se Česko v rámci EU zavázalo, je výstavba vysokorychlostního spojení Praha – Lovosice v rámci ramena pokračujícího dále na Drážďany, uvedl Illiaš. Základním parametrem této stavby je maximální rychlost do 350 kilometrů v hodině. Ekonomičnost projektu nicméně musí ještě posoudit studie proveditelnosti.

Obecně správa železnic pracuje na územně-technických studiích, které řeší konkrétní umístění vysokorychlostních spojení. Zároveň správce kolejí podle Illiaše vyhodnocuje nutné legislativní změny, které si budoucí výstavba rychlých železničních tratí vyžádá.

V Česku existuje na 9000 kilometrů železničních tratí, z nichž největší podíl připadá na tratě s maximální povolenou rychlostí do 80 kilometrů v hodině. Takzvaných koridorů s rychlostí do 160 kilometrů je v Česku na 400 kilometrů. Kromě pendolin mohou tuzemskou nejvyšší maximální rychlost využít rovněž soupravy Railjet nebo vlaky tažené lokomotivami řady 380, dodal Illiaš.

Autor: ČTK

29.11.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Sledování výsledků parlamentních voleb ve štábu ANO, 21. října v Praze. Babis
AKTUALIZOVÁNO
25 22

V českých volbách prohrála celá země, zní ze zahraničí

Carles Puigdemont na demonstraci katalánských separatistů
1 6

Jako za diktátora, stěžuje si katalánský premiér. Plán Madridu prý nepřijme

Bartoš jako Steve Jobs? Piráti „uloupili“ voliče a slavili

Jak by to vypadalo v pirátské domácnosti, pokud by se do sněmovny dostal nejen předseda Ivan Bartoš, ale i manželka Lydie coby desítka pražské kandidátky? „Mazali bychom si na střídačku svačiny,“ žertoval.

SLEDUJEME ON-LINE

Sečteno. ANO vítězem voleb. Do sněmovny pronikli i Piráti a STAN. Druhá je ODS

/VIDEO, FOTOGALERIE, ANKETA/ Ve Sněmovně bude nejvíc stran v historii - devět. Poslance získali ANO 2011, ODS, SPD Tomia Okamury, Piráti, KSČM, ČSSD, lidovci, Starostové a TOP 09. Novináři Deníku byli ve všech volebních štábech, vyjma SPD, kam jim nebyla udělena akreditace.

Jednání za hnutí ANO povedou Babiš, Faltýnek i Brabec

Povolební vyjednávání povedou za ANO předseda hnutí Andrej Babiš, místopředsedové Jaroslav Faltýnek, Petr Vokřál a Richard Brabec a člen předsednictva Radek Vondráček. Po jednání předsednictva to novinářům řekl Babiš. Dodal, že první schůzky se uskuteční v neděli a v pondělí. Již dříve Babiš prohlásil, že ANO je připravené jednat se všemi stranami, které se dostaly do Sněmovny. O tom, s kým by chtěl uzavřít koalici, se jednoznačně nevyjádřil.

Lídři stran se vyslovili pro poměrné dělení funkcí ve Sněmovně

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek doufá, že v nové Sněmovně bude zachováno poměrné zastoupení stran ve vedení komory. Podle šéfa lidovců Pavla Bělobrádka by však bylo kontraproduktivní, kdyby bylo více než pět místopředsedů. Místopředseda vítězného hnutí ANO Jaroslav Faltýnek s konsenzuálním rozdělením funkcí souhlasí, avšak připustil, že dohoda bude kvůli vysokému počtu zastoupených subjektů složitá. Politici to řekli v povolební debatě České televize.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení